fbpx

słownik pojęć marketingowych

SEO (Search Engine Optimisation) – co to jest, definicja

SEO (Search Engine Optimisation) – definicja. Co to jest?

SEO (Search Engine Optimisation) - co to jest, definicja

Pojęcie SEO (ang. Search Engine Optimisation) oznacza szereg kompleksowych działań z zakresu optymalizacji wewnętrznej stron www i zewnętrznych czynności, których sumarycznym celem jest podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania i zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce Google (znaczenie Bing czy innych podobnych narzędzi jest tutaj marginalne). Jest jednym z filarów marketingu internetowego i częścią zabiegów promocyjnych nazywanych SEM (od angielskiego Search Engine Marketing).

Na czym polega pozycjonowanie SEO?

W klasycznym ujęciu pozycjonowanie SEO polega na prowadzeniu działań mających na celu podwyższenie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe. Jednym z istotnych elementów jest tworzenie tekstów, które z jednej strony muszą być w odpowiedni sposób nasycone frazami oraz zawierać dobrze dobrane meta-tagi i nagłówki, a z drugiej powinny nieść za sobą wartość merytoryczną, emocjonalną lub rozrywkową dla odbiorcy. Integralną częścią strategii jest zatem kreatywny copywriting SEO.

Działania z zakresu Search Engine Optimisation odnoszą się ponadto do publikacji na różnego rodzaju forach internetowych, serwisach społecznościowych czy portalach i agregatorach opinii na temat produktów i usług. Odpowiednio stworzone treści nie tylko pozytywnie wpływają na podniesienie pozycji witryny w wyszukiwarce Google, lecz również poprawę wizerunku marki w sieci. Termin ten odnosi się zarówno do działań on-page, jak i off-page, a jego zasadniczym elementem jest profesjonalna strategia content-marketingu.

Jakie są elementy SEO (Search Engine Optimisation)?

Na działania z zakresu SEO (Search Engine Optimisation) składa się wiele obszarów, wśród których można wymienić:

  • architekturę witryny – właściwe zaprojektowanie strony głównej oraz wszystkich podstron jest jednym z kluczowych czynników pozwalających na odpowiednie indeksowanie,
  • dostępność serwisu – roboty wyszukiwarki Google (tzw. clawlery) pozyskują informacje na temat treści zawartych na stronie, m.in. dzięki obecnym tam mapom (sitemap.xml), o których prawidłową budowę musi zadbać twórca,
  • wartościowy content – użyteczne treści zoptymalizowane pod kątem SEO są podstawowym elementem każdej strategii pozycjonowania,
  • optymalizację HTML – kod strony jest odpowiedzialny nie tylko za poprawne działanie witryny i jej wygląd, lecz również szybkość ładowania, który jest jednym z kluczowych czynników rankingowych uwzględnianych przez wyszukiwarkę Google,
  • profil linków przychodzących – link building, czyli zdobywanie wartościowych łącz kierujących do konkretnej witryny bezpośrednio wpływa na podniesienie pozycji w rezultatach wyszukiwania,
  • sygnały social media – zwiększanie zasięgów i ruchu w serwisie poprzez publikacje w mediach społecznościowych to kolejny czynnik pozytywnie przekładający się na podnoszenie miejsca strony www w rankingu na określone frazy kluczowe.

Na pozycję w wynikach wyszukiwania wpływa również zastosowanie technologii RWD (responsywność), wskaźnik zaufania do domeny oraz jej wiek. Istotne są także takie elementy jak autorytet tematyczny witryny, stosowanie nagłówków H1-H3 czy ujednolicony protokół HTTPS. Należy też pamiętać o spójności NAP, czyli danych teleadresowych umieszczonych na stronie internetowej oraz w wizytówce Google Moja Firma.

Jakie zalety mają działania Search Engine Optimisation?

Wielu internautów, którzy planują uruchomienie własnego biznesu e-commerce zastanawia się jakie zalety mają działania z obszaru Search Engine Optimisation. SEO niesie za sobą szereg wymiernych korzyści dla przedsiębiorców internetowych, wśród których warto wspomnieć:

  • zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google na określone słowa kluczowe i frazy typu long tail,
  • wzrost ruchu wewnątrz strony www,
  • wyższe prawdopodobieństwo dotarcia do potencjalnych klientów,
  • pozytywny wpływ na sprzedaż i zyski firmy,
  • budowa zaufania do marki i polepszenie jej wizerunku w sieci,
  • możliwość dotarcia do odbiorców lokalnych.

Należy wspomnieć, że proces pozycjonowania SEO jest długotrwały (w przeciwieństwie do stosowania kampanii CPC w Google Ads), jednakże efekty utrzymują się długi czas, nawet po zaprzestaniu działań. Powinniśmy jednak pamiętać, że znaczący wpływ na wyniki mają okresowe modyfikacje algorytmów wyszukiwarki.

Czy prowadzenie bloga firmowego pozytywnie wpływa na SEO?

Jednym z najprostszych sposobów na samodzielne prowadzenie działań z zakresu Search Engine Optimisation jest prowadzenie bloga firmowego. Publikowanie wartościowych treści, które są zoptymalizowane pod kątem nasycenia frazami kluczowymi, zawierają nagłówki H1-H3 i meta-tagi ma pozytywny wpływ na SEO. Artykuły możemy wykorzystać również do publikacji w mediach społecznościowych czy newsletterze.