słownik pojęć marketingowych
SEO (Search Engine Optimisation) – co to jest, definicja
SEO (Search Engine Optimisation) – definicja. Co to jest?

Pojęcie SEO (ang. Search Engine Optimisation) oznacza szereg kompleksowych działań z zakresu optymalizacji wewnętrznej stron www i zewnętrznych czynności, których sumarycznym celem jest podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania i zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce Google (znaczenie Bing czy innych podobnych narzędzi jest tutaj marginalne). Jest jednym z filarów marketingu internetowego i częścią zabiegów promocyjnych nazywanych SEM (od angielskiego Search Engine Marketing).
Na czym polega pozycjonowanie SEO?
W klasycznym ujęciu pozycjonowanie SEO polega na prowadzeniu działań mających na celu podwyższenie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe. Jednym z istotnych elementów jest tworzenie tekstów, które z jednej strony muszą być w odpowiedni sposób nasycone frazami oraz zawierać dobrze dobrane meta-tagi i nagłówki, a z drugiej powinny nieść za sobą wartość merytoryczną, emocjonalną lub rozrywkową dla odbiorcy. Integralną częścią strategii jest zatem kreatywny copywriting SEO.
Działania z zakresu Search Engine Optimisation odnoszą się ponadto do publikacji na różnego rodzaju forach internetowych, serwisach społecznościowych czy portalach i agregatorach opinii na temat produktów i usług. Odpowiednio stworzone treści nie tylko pozytywnie wpływają na podniesienie pozycji witryny w wyszukiwarce Google, lecz również poprawę wizerunku marki w sieci. Termin ten odnosi się zarówno do działań on-page, jak i off-page, a jego zasadniczym elementem jest profesjonalna strategia content-marketingu.
Jakie są elementy SEO (Search Engine Optimisation)?
Na działania z zakresu SEO (Search Engine Optimisation) składa się wiele obszarów, wśród których można wymienić:
- architekturę witryny – właściwe zaprojektowanie strony głównej oraz wszystkich podstron jest jednym z kluczowych czynników pozwalających na odpowiednie indeksowanie,
- dostępność serwisu – roboty wyszukiwarki Google (tzw. clawlery) pozyskują informacje na temat treści zawartych na stronie, m.in. dzięki obecnym tam mapom (sitemap.xml), o których prawidłową budowę musi zadbać twórca,
- wartościowy content – użyteczne treści zoptymalizowane pod kątem SEO są podstawowym elementem każdej strategii pozycjonowania,
- optymalizację HTML – kod strony jest odpowiedzialny nie tylko za poprawne działanie witryny i jej wygląd, lecz również szybkość ładowania, który jest jednym z kluczowych czynników rankingowych uwzględnianych przez wyszukiwarkę Google,
- profil linków przychodzących – link building, czyli zdobywanie wartościowych łącz kierujących do konkretnej witryny bezpośrednio wpływa na podniesienie pozycji w rezultatach wyszukiwania,
- sygnały social media – zwiększanie zasięgów i ruchu w serwisie poprzez publikacje w mediach społecznościowych to kolejny czynnik pozytywnie przekładający się na podnoszenie miejsca strony www w rankingu na określone frazy kluczowe.
Na pozycję w wynikach wyszukiwania wpływa również zastosowanie technologii RWD (responsywność), wskaźnik zaufania do domeny oraz jej wiek. Istotne są także takie elementy jak autorytet tematyczny witryny, stosowanie nagłówków H1-H3 czy ujednolicony protokół HTTPS. Należy też pamiętać o spójności NAP, czyli danych teleadresowych umieszczonych na stronie internetowej oraz w wizytówce Google Moja Firma.
Jakie zalety mają działania Search Engine Optimisation?
Wielu internautów, którzy planują uruchomienie własnego biznesu e-commerce zastanawia się jakie zalety mają działania z obszaru Search Engine Optimisation. SEO niesie za sobą szereg wymiernych korzyści dla przedsiębiorców internetowych, wśród których warto wspomnieć:
- zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google na określone słowa kluczowe i frazy typu long tail,
- wzrost ruchu wewnątrz strony www,
- wyższe prawdopodobieństwo dotarcia do potencjalnych klientów,
- pozytywny wpływ na sprzedaż i zyski firmy,
- budowa zaufania do marki i polepszenie jej wizerunku w sieci,
- możliwość dotarcia do odbiorców lokalnych.
Należy wspomnieć, że proces pozycjonowania SEO jest długotrwały (w przeciwieństwie do stosowania kampanii CPC w Google Ads), jednakże efekty utrzymują się długi czas, nawet po zaprzestaniu działań. Powinniśmy jednak pamiętać, że znaczący wpływ na wyniki mają okresowe modyfikacje algorytmów wyszukiwarki.
Czy prowadzenie bloga firmowego pozytywnie wpływa na SEO?
Jednym z najprostszych sposobów na samodzielne prowadzenie działań z zakresu Search Engine Optimisation jest prowadzenie bloga firmowego. Publikowanie wartościowych treści, które są zoptymalizowane pod kątem nasycenia frazami kluczowymi, zawierają nagłówki H1-H3 i meta-tagi ma pozytywny wpływ na SEO. Artykuły możemy wykorzystać również do publikacji w mediach społecznościowych czy newsletterze.
-
p
- Public relations, czyli co to?
- Proxy, czyli co to?
- PrestaShop, czyli co to?
- Promocja strony internetowej, czyli co to?
- Pozycjonowanie lokalne, czyli co to?
- Profil linków, czyli co to?
- PPS, czyli co to?
- Prędkość strony, czyli co to?
- Presell Pages, czyli co to?
- Przeglądarka internetowa, czyli co to?
- PPA (Pay Per Action), czyli co to?
- PPL, czyli co to?
- Psychologia marketingu, czyli co to?
- Przyjazny adres URL, czyli co to?
- Psychologia reklamy, czyli co to?
- Python, czyli co to?
- PWA, czyli co to?
- Powracający użytkownicy, czyli kto to?
- Porzucony koszyk, czyli co to?
- Podcast, czyli co to?
- Plik .htaccess, czyli co to?
- Planer Słów Kluczowych, czyli co to?
- Pillar page, czyli co to?
- Piksel Facebook, czyli co to?
- PHP, czyli co to?
- Phantom Google, czyli co to?
- Personal Brand, czyli co to?
- PostgreSQL, czyli co to?
- Page Authority, czyli co to?
- Permission Marketing, czyli co to?
- People Also Ask, czyli co to?
- Performance Max, czyli co to?
- Penalizacja, czyli co to?
- Payday loan, czyli co to?
- Partnerzy Google, czyli kto to?
- Paragraf 31, czyli co to?
- Pamięć cache, czyli co to?
- Paginacja, czyli co to?
- Paid Search, czyli co to?
- PageSpeed Insights, czyli co to?
- SEA (Search Engine Advertising) – co to jest, definicja
- Page rank – co to jest, definicja
- PPC (ang. Pay Per Click) – co to jest, definicja
- Przekierowanie 302 – co to jest, definicja
- Przekierowanie 301 – co to jest, definicja
- Personalizacja wyników wyszukiwania – co to jest, definicja
- Partial match anchor – co to jest, definicja
- Presell pages – co to jest, definicja
- Pingwin Google – co to jest, definicja
- Pingowanie – co to jest, definicja
- q
-
r
- Rozdzielczości ekranu, czyli co to?
- Rozszerzenia cen, czyli co to?
- Rozszerzenia formularzy kontaktowych, czyli co to?
- Rozszerzenie lokalizacji, czyli co to?
- Rozszerzenie objaśnień, czyli co to?
- Rozszerzenie połączeń, czyli co to?
- Rozszerzenie promocji, czyli co to?
- RSS, czyli co to?
- Ruby, czyli co to?
- Ruch referencyjny, czyli co to?
- RAM, czyli co to?
- Rank Brain, czyli co to?
- RLSA, czyli co to?
- REST, czyli co to?
- Remarketing, czyli co to?
- Reklama kontekstowa, czyli co to?
- Responsywna strona, czyli co to?
- Rank Math SEO, czyli co to?
- Real time marketing, czyli co to?
- Reklama natywna, czyli co to?
- Reklama społeczna, czyli co to?
- Rebranding, czyli co to?
- ROAS, czyli co to?
- ReCAPTCHA, czyli co to?
- Recykling treści, czyli co to?
- Referral, czyli co to?
- Reklama elastyczna (responsive ads), czyli co to?
- Reklama komercyjna, czyli co to?
- Rich snippets – co to jest, definicja
- Referrer – co to jest, definicja
- RDFa – co to jest, definicja
- Rankbrain – co to jest, definicja
- ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) – co to jest, definicja
- RODO – co to jest, definicja
- Robots.txt – co to jest, definicja
- Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
- Remarketing (Retargeting) – co to jest, definicja
- Reklama displayowa – co to jest, definicja
-
S
- Syndykacja treści, czyli co to?
- SXO, czyli co to?
- Strona wyjścia, czyli co to?
- Strony dynamiczne, czyli co to?
- Strona wejścia, czyli co to?
- SWOT, czyli co to?
- Struktura nagłówków, czyli co to?
- Strony internetowe, czyli co to?
- Szybkość ładowania, czyli co to?
- Systemy płatności, czyli co to?
- Strony statyczne, czyli co to?
- Strony partnerskie, czyli co to?
- Szyfrowanie danych, czyli co to?
- Subdomena, czyli co to?
- Słowo kluczowe, czyli co to?
- Sitelinks, czyli co to?
- Skalowalność, czyli co to?
- Silosy tematyczne, czyli co to?
- Slogan reklamowy, czyli co to?
- Sprawdzenie responsywności, czyli co to?
- SMO (Social Media Optimization), czyli co to?
- Specjalista SEO, czyli kto to?
- Statystyki odwiedzin, czyli co to?
- SQLite, czyli co to?
- Strona główna, czyli co to?
- SMM, czyli co to?
- Strategia marketingowa, czyli co to?
- Storytelling, czyli co to?
- Spam Score, czyli co to?
- Stopka, czyli co to?
- Strategia pozycjonowania, czyli co to?
- Strona kontaktowa, czyli co to?
- SOAP, czyli co to?
- Strona produktowa, czyli co to?
- SERP, czyli co to?
- Semstorm, czyli co to?
- Senuto, czyli co to?
- SEOquake, czyli co to?
- Service Design, czyli co to?
- Serwer DHCP, czyli co to?
- Sesja, czyli co to?
- Shoper, czyli co to?
- Sieć wyszukiwania, czyli co to?
- Siatka powiązań, czyli co to?
- Sekcje witryny, czyli co to?
- Segmentacja, czyli co to?
- Search box, czyli co to?
- Scrum, czyli co to?
- SEM, czyli co to?
- Satelity, czyli co to?
-
t
- TTFB, czyli co to?
- Transfer domen, czyli co to?
- Thin content, czyli co to?
- TikTok, czyli co to?
- Time to Interactive, czyli co to?
- Tiny text, czyli co to?
- TITLE, czyli co to?
- TITLE tag, czyli co to?
- Topical authority, czyli co to?
- Trade marketing, czyli co to?
- Testy A/B, czyli co to?
- Techniki nieetyczne, czyli co to?
- Targetowanie geograficzne, czyli co to?
- Targetowanie demograficzne, czyli co to?
- Targetowanie socjograficzne, czyli co to?
- TLS – co to jest, definicja
- TLD – co to jest, definicja
- Target – co to jest, definicja
- Trust Rank – co to jest, definicja
- Targetowanie – behavioralne i kontekstowe – co to jest, definicja
-
u
- User Generated Content, czyli co to?
- Usunięcie z indeksu, czyli co to?
- Usuwanie sztucznych linków, czyli co to?
- Uszkodzone linki, czyli co to?
- UTM generator, czyli co to?
- Utrzymanie strony, czyli co to?
- Użyteczność strony, czyli co to?
- Uczenie maszynowe (Machine learning), czyli co to?
- Ubersuggest, czyli co to?
- UI, czyli co to?
- Unikalna treść, czyli co to?
- Up-selling, czyli co to?
- URL Rating, czyli co to?
- User agent, czyli co to?
- User-Agent – co to jest, definicja
- UX (ang. User experience) – co to jest, definicja
- USP (ang. Unique Selling Proposition) – co to jest, definicja
- Usability – co to jest, definicja
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors) – co to jest, definicja
- v