fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Targetowanie demograficzne, czyli co to?

Na czym polega Targetowanie demograficzne?

Definicja

Targetowanie demograficzne to kierowanie komunikatów marketingowych do konkretnie wskazanych grup odbiorców. Grupy te określane są w oparciu o czynniki demograficzne. Dzięki takim działaniom możliwe jest dotarcie do osób, które rzeczywiście będą zainteresowane daną ofertą.

3 ciekawostki o targetowaniu demograficznym

1. Główne kategorie targetowania demograficznego

Targetowanie demograficzne bardzo często stosowane jest w przypadku działań promocyjnych w Internecie. Główne kategorie, na podstawie których określa się grupy odbiorców to:

  • wiek,
  • płeć,
  • wykształcenie,
  • pochodzenie,
  • status zawodowy,
  • dochód.

Reklamy mogą być dostosowane do wieku odbiorców zarówno pod względem języka, treści, jak i produktów. Działania promocyjne mogą być skierowane do kobiet, mężczyzn lub tworzone w taki sposób, aby dotyczyły obu płci. Jest to przede wszystkim uzależnione od rodzaju produktów i usług. Dodatkowo można rozróżnić odbiorców pod względem wykształcenia i pochodzenia, aby dopasować sposób przekazu. W określeniu grupy docelowej i precyzyjnym kierowaniu reklam, kluczowy może okazać się także status zawodowy, czyli rozróżnienie na osoby pracujące, bezrobotne, studentów, czy emerytów oraz ich dochód.

2. Korzyści targetowania demograficznego

Precyzyjne określenie grupy odbiorców i pogrupowanie ich w zależności od cech demograficznych pozwala na tworzenie bardziej dopasowanych do ich potrzeb reklam. Dzięki temu reklamodawcy mogą:

  • oszczędzić czas,
  • zaoszczędzić środki finansowe poniesione na reklamy,
  • zwiększyć efektywność działań reklamowych,
  • wpłynąć na większą lojalność klientów.

Dodatkowo dopasowana reklama zwiększa szanse, że jej odbiorcy będą zainteresowani treścią i chętnie sprawdzą szczegóły oferty.

3. Narzędzia do targetowania demograficznego

W celu określenia grupy docelowej na podstawie czynników demograficznych można posłużyć się dostępnymi narzędziami takimi, jak:

  • Facebook Ads,
  • Google Ads,
  • LinkedIn Ads,
  • Google Analytics.

Każde z nich dopasowane jest do działań marketingowych i pozwala zebrać kluczowe informacje o potrzebach konkretnej grupy docelowej.