słownik pojęć marketingowych
RODO – co to jest, definicja
RODO – definicja. Co to jest?

Termin RODO odnosi się do Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, czyli regulacji dotyczącej przetwarzania informacji osobistych, która weszła w życie z dniem 24 maja 2018 r. Jej celem jest ujednolicenie przepisów w zakresie przechowywania i wykorzystywania przez przedsiębiorstwa danych osobowych osób fizycznych na terenie całej Unii Europejskiej. Jej zapisy obejmują zarówno firmy, jak i zwykłych obywateli. Znana jest również na arenie międzynarodowej pod skrótem GDPR, co oznacza General Data Protection Regulation.
Dlaczego wprowadzono RODO?
Wielu internautów zastanawia się i poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego właściwie wprowadzono RODO. Stworzenie nowych regulacji w zakresie ochrony danych osobowych miało na celu uściślenie obowiązujących ówcześnie przepisów i dostosowanie ich do aktualnych realiów. W szczególności istotne było dopasowanie do dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce, e-marketingu i działalności firm związanej z przetwarzaniem informacji z użyciem narzędzi internetowych oraz oprogramowania informatycznego.
RODO w branży e-commerce
Jedną z branż, na którą najbardziej wpłynęło wejście RODO, jest sektor e-commerce. Wywarło ono konieczność radykalnych zmian w regulaminach i politykach prywatności wielu platform sprzedażowych. Sklepy internetowe często nie były przygotowane na wdrożenie nowych zasad, a jednocześnie prawnicy nie byli w stanie udzielić jednoznacznych konsultacji w tym zakresie. Stworzyło to również potrzebę pobierania od internautów zgód na przetwarzanie danych osobowych, które przybrały formę rozbudowanych wyskakujących okienek z checkboxami.
Regulacje wynikające z RODO wprowadzają również szereg nowych uprawnień osobom, czyli m.in. internautom i klientom sklepów internetowych. Dotyczą one w szczególności przetwarzania danych osobowych przez właściciela albo wyznaczonego administratora. Wśród nich najistotniejsze jest prawo do dostępu bycia zapomnianym oraz dostępu do gromadzonych informacji na nasz temat, ich modyfikacji, usuwania i uzyskania kopii. Ważne jest też określenie maksymalnego czasu, po jakim są one wymazywane z serwerów.
-
O
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
- Organic traffic – co to jest, definicja
- Optymalizacja pod wyszukiwarki – co to jest, definicja
- Outbound marketing – co to jest, definicja
- Open Source – co to jest, definicja
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
-
p
- SEA (Search Engine Advertising) – co to jest, definicja
- Page rank – co to jest, definicja
- PPC (ang. Pay Per Click) – co to jest, definicja
- Przekierowanie 302 – co to jest, definicja
- Przekierowanie 301 – co to jest, definicja
- Personalizacja wyników wyszukiwania – co to jest, definicja
- Partial match anchor – co to jest, definicja
- Presell pages – co to jest, definicja
- Pingwin Google – co to jest, definicja
- Pingowanie – co to jest, definicja
- Pozycjonowanie (ang. SEO) – co to jest, definicja
- PLA (ang. Product Listing Ads) – co to jest, definicja
- Performance marketing – co to jest, definicja
- Adsense – co to jest, definicja
-
r
- Rich snippets – co to jest, definicja
- Referrer – co to jest, definicja
- RDFa – co to jest, definicja
- Rankbrain – co to jest, definicja
- ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) – co to jest, definicja
- RODO – co to jest, definicja
- Robots.txt – co to jest, definicja
- Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
- Remarketing (Retargeting) – co to jest, definicja
- Reklama displayowa – co to jest, definicja
-
S
- Supplemental Index – co to jest, definicja
- Speed Update – co to jest, definicja
- Spam – co to jest, definicja
- Site-wide link – co to jest, definicja
- Search Quality Team – co to jest, definicja
- Search Engine Reputation Management (SERM) – co to jest, definicja
- System wymiany linków SWL – co to jest, definicja
- Subdomena – co to jest, definicja
- Snippet – co to jest, definicja
- Seznam – co to jest, definicja
- Semrush – co to jest, definicja
- SaaS – co to jest, definicja
- Strona docelowa – co to jest, definicja
- SSL (ang. Secure Sockets Layer) – co to jest, definicja
- SMO (Social Media Optimization) – co to jest, definicja
- Sitemap xml – co to jest, definicja
- SERP – (Search Engine Result Page) – co to jest, definicja
- SEO (Search Engine Optimisation) – co to jest, definicja
- SEM (Search Engine Marketing) – co to jest, definicja
- Search Console (Google Search Console) – co to jest, definicja
- SEM (Search Engine Marketing) – co to jest, definicja
- t
-
u
- User-Agent – co to jest, definicja
- UX (ang. User experience) – co to jest, definicja
- USP (ang. Unique Selling Proposition) – co to jest, definicja
- Usability – co to jest, definicja
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors) – co to jest, definicja