Termin RODO odnosi się do Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, czyli regulacji dotyczącej przetwarzania informacji osobistych, która weszła w życie z dniem 24 maja 2018 r. Jej celem jest ujednolicenie przepisów w zakresie przechowywania i wykorzystywania przez przedsiębiorstwa danych osobowych osób fizycznych na terenie całej Unii Europejskiej. Jej zapisy obejmują zarówno firmy, jak i zwykłych obywateli. Znana jest również na arenie międzynarodowej pod skrótem GDPR, co oznacza General Data Protection Regulation.
Dlaczego wprowadzono RODO?
Wielu internautów zastanawia się i poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego właściwie wprowadzono RODO. Stworzenie nowych regulacji w zakresie ochrony danych osobowych miało na celu uściślenie obowiązujących ówcześnie przepisów i dostosowanie ich do aktualnych realiów. W szczególności istotne było dopasowanie do dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce, e-marketingu i działalności firm związanej z przetwarzaniem informacji z użyciem narzędzi internetowych oraz oprogramowania informatycznego.
RODO w branży e-commerce
Jedną z branż, na którą najbardziej wpłynęło wejście RODO, jest sektor e-commerce. Wywarło ono konieczność radykalnych zmian w regulaminach i politykach prywatności wielu platform sprzedażowych. Sklepy internetowe często nie były przygotowane na wdrożenie nowych zasad, a jednocześnie prawnicy nie byli w stanie udzielić jednoznacznych konsultacji w tym zakresie. Stworzyło to również potrzebę pobierania od internautów zgód na przetwarzanie danych osobowych, które przybrały formę rozbudowanych wyskakujących okienek z checkboxami.
Regulacje wynikające z RODO wprowadzają również szereg nowych uprawnień osobom, czyli m.in. internautom i klientom sklepów internetowych. Dotyczą one w szczególności przetwarzania danych osobowych przez właściciela albo wyznaczonego administratora. Wśród nich najistotniejsze jest prawo do dostępu bycia zapomnianym oraz dostępu do gromadzonych informacji na nasz temat, ich modyfikacji, usuwania i uzyskania kopii. Ważne jest też określenie maksymalnego czasu, po jakim są one wymazywane z serwerów.
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
- Open Source
- Outbound Marketing
- Optymalizacja pod wyszukiwarki
- Organic Traffic
- Performance marketing
- PLA (ang. Product Listing Ads)
- Pozycjonowanie (ang. SEO)
- PPC (ang. Pay Per Click)
- Page Rank
- Pingowanie
- Pingwin Google
- Pressel Pages
- Partial Match Anchor
- Personalizacja wyników wyszukiwania
- Przekierowanie 301
- Przekierowanie 302
- Reklama displayowa
- Remarketing (Retargeting)
- Responsive Web Design (RWD)
- Robots.txt
- RODO
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji)
- ROPO (ang. research online, purchase offline)
- Rankbrain
- RDFa
- Referrer
- Rich Snippets
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimisation)
- SERP – (Search Engine Result Page)
- Sitemap xml
- SMO (Social Media Optimization)
- SSL (ang. Secure Sockets Layer)
- Strona docelowa
- SAAS
- Semrush
- Seznam
- Snippet
- Subdomena
- System Wymiany Linków SWL
- SEA - Search Engine Advertising
- Search Engine Reputation
- Search Quality Team
- Site-Wide link
- Spam
- Speed Update
- Supplemental Index