fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Testy A/B, czyli co to?

Na czym polegają Testy A/B?

Definicja

Testy A/B należą do metod badawczych, które polegają na sprawdzaniu różnych wersji danego elementu, przykładowo strony internetowej. Odbiorcy, czyli testujący dzieleni są na grupę A i B, które dostają różne wersje tego samego elementu do testowania.

3 ciekawostki o testach A/B

1. W jakim celu stosuje się testy A/B

Testowanie kilku wersji tego samego elementu pozwala zadbać o odpowiednią jakość oraz użyteczność danej strony internetowej, czy też oprogramowania bądź innego elementu. Testy A/B mogą skupiać się na niewielkim i wąskim elemencie, bądź też testować pełne wersje stron. Jeżeli testom zostanie poddana strona internetowa, to jej administratorzy mogą się dowiedzieć przede wszystkim o preferencjach użytkowników, zbadać ich zachowania oraz czym się kierują i jakich informacji szukają na stronie. Ponadto testy A/B umożliwiają sprawdzenie funkcjonalności witryny i poprawności działania wszystkich podstron. Mając obraz tego jak działają dwie wersje oraz jakie wyniki osiągają, można wybrać tą, która bardziej odpowiada oczekiwaniom użytkowników.

2. Zalety testów A/B w przypadku stron www

Wykonanie testów A/B strony internetowej pozwala nie tylko wybrać lepszą wersję strony, ale też przynosi wiele innych korzyści. Są to:

  • poprawa konwersji,
  • poprawa użyteczności strony,
  • polepszenie doświadczeń użytkowników,
  • optymalizacja strony.

Co więcej, tego typu analiza pozwala lepiej dopasować content do zainteresowań i potrzeb użytkowników. Trzeba jednak mieć na uwadze, że powinna ona zostać przeprowadzona na dość sporej grupie, najlepiej kilku tysięcy użytkowników.

3. Jak wykonuje się testy A/B?

Do wykonania testów A/B można się posłużyć wieloma dostępnymi narzędziami. Przykładem jest chociażby Google Optimize, czy Optimizely. W czasie testów trzeba pamiętać o takich zasadach, jak:

  • duża liczba użytkowników,
  • nieskracanie czasu testów,
  • wyniki poddać dokładnej analizie,
  • wprowadzać zmiany i testować ponownie,
  • testy dostosowywać do konkretnej grupy odbiorców.