fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Psychologia reklamy, czyli co to?

Na czym polega Psychologia reklamy?

Definicja

Psychologia reklamy to działania, które wykorzystują informacje na temat zachowań, skojarzeń, gustów oraz preferencji grupy docelowej do tworzenia skutecznych materiałów promocyjnych. Tworzone treści reklamowe mają zatem zainteresować i przekonać odbiorców do skorzystania z oferty poprzez zaangażowanie ich emocjonalnie.

2 ciekawostki o psychologii reklamy

1. Co jest wykorzystywane w psychologii reklamy?

W celu wzbudzenia zainteresowania daną reklamą jej twórcy sięgają po wiele technik. W przypadku psychologii reklamy wykorzystuje się między innymi:

  • kolory,
  • liczby,
  • symbole.

Kolory realnie wpływają na decyzje zakupowe, ponieważ wzbudzają w odbiorcach pewne emocje. Przykładowo kolor zielony kojarzony jest z naturą, a czarny z luksusem. Z kolei liczby wykorzystywane w psychologii mają za zadanie podkreślić wiarygodność usługi lub produktu. Dobrym przykładem są hasła typu 99% składników pochodzenia naturalnego, czy 99% klientów zaufało naszej marce. Natomiast symbole odzwierciedlają określone skojarzenia, jak lew uznawany za symbol władzy.

2. Obszary badań

Psychologia reklamy pozwala na stworzenie wysoce skutecznych materiałów promocyjnych. Jednak, aby było to możliwe, konieczne jest przeprowadzenie badań. Najpopularniejsze obszary to:

  • motywacje zakupowe – czyli to co sprawia, że klient podejmie decyzję o zakupie,
  • procesy poznawcze – odbiór i interpretacja reklamy,
  • emocje – badanie, w jaki sposób i jakie emocje budzi reklama w odbiorcach,
  • dźwięk – wpływa dźwięku na wzmożenie przekazu,
  • narracja – sposób oddziaływania na postrzeganie przekazu reklamy,
  • wartości społeczne i kulturowe – badanie odbioru reklamy w zależności od wartości społecznych i kulturowych.

Tworzenie reklam zgodnie z psychologią może być procesem długotrwałym, wymagającym przeprowadzenia wielu badań w konkretnych obszarach. Jednak dzięki temu reklamy są dostosowane do konkretnych grup odbiorców, a przez to bardzo skuteczne.