słownik pojęć marketingowych
Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
Responsive Web Design – definicja. Co to jest?
Technika określana jako Responsive Web Design znana również pod skrótem RWD oznacza proces projektowania stron internetowych, którego celem jest stworzenie witryn, które automatycznie dostosowują swój wygląd do rozmiaru ekranu. Budowane zgodnie z zastosowaniem tej technologii serwisy są czytelne zarówno na dużych wyświetlaczach komputerów stacjonarnych, jak i na smartfonach, tabletach czy ultrabookach i tradycyjnych laptopach. Trend dotyczy również tworzenia responsywnych aplikacji mobilnych.
Na czym polega technologia RWD?
Nowatorska technologia RWD (ang. Responsive Web Design) to innowacyjne rozwiązanie wykorzystywane przez twórców stron internetowych do tworzenia uniwersalnych serwisów, które doskonale wyglądają na dowolnego rodzaju urządzeniach. Stosowane są tutaj specjalne znaczniki media queries w arkuszach stylów CSS, które umożliwiają automatyczne rozpoznawanie rozdzielczości okna przeglądarki, w którym wyświetlana jest dana witryna. Alternatywą dla wspomnianych elementów rozpoznających wymiary wyświetlacza są również skrypty pisane w JavaScript.
Tradycyjne tagi HTML nie pozwalają nam na elastyczność w budowaniu nowoczesnych serwisów internetowych, jaką daje Responsive Web Design. Często spotykanym rozwiązaniem jest tworzenie dwóch osobnych wersji strony, tj. jednej dla komputerów stacjonarnych i laptopów, natomiast drugiej dla tabletów oraz smartfonów. Niesie to za sobą konieczność utrzymywania i wprowadzania zmian w różnych wariantach witryny. W przypadku dużych projektów dwukrotnie zwiększa to koszta modyfikacji i administrowania portalami, co jest wadą takiego wdrożenia.
Jakie są zalety i wady Responsive Web Design?
Nowoczesna technologia Responsive Web Design to rozwiązanie, którego stosowanie niesie za sobą wiele wymiernych korzyści. Jakie są zalety zastosowania RWD w projekcie internetowym?
- Pozycjonowanie – responsywność jest doceniana przez algorytm Google i jest jednym z najbardziej istotnych parametrów wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
- Funkcjonalność – witryna zbudowana z zachowaniem zasad RWD jest łatwiejsza w obsłudze i niesie za sobą dodatkowe udogodnienia dla internautów, czego przykładem jest możliwość łatwego wyboru numeru telefonu albo jego skopiowanie również na urządzeniach mobilnych.
- Koszty utrzymania – w przeciwieństwie do budowy osobnych serwisów dla komputerów stacjonarnych i sprzętu mobile, Responsive Web Design umożliwia stworzenie jednej strony internetowej, która będzie prawidłowo wyświetlana na ekranie o dowolnej przekątnej i rozdzielczości.
- Przyjazny interfejs – wygoda użytkowania to kolejna zaleta opisywanej techniki budowy portali dla internetu. Wszelkiego rodzaju grafiki, ikony czy piktogramy są świetnie widoczne na każdym urządzeniu, niezależnie do fizycznych rozmiarów matrycy.
Szybsza budowa nowoczesnych i dobrze wyglądających stron www to również korzyść płynąca z wykorzystania rozwiązań RWD. Czy można dostrzec wady wynikające ze stosowania Responsive Web Design?
- Czas ładowania – ze względu na zastosowanie skryptów JavaScript i specjalnych znaczników witryny responsywne mogą wczytywać się dłużej.
- Nakłady czasowe – zbudowanie serwisu, który dobrze skaluje się na dowolnego rodzaju ekranie, jest czasochłonne, szczególnie przy większej ilości tzw. breakpoints.
- Koszt budowy – zaprojektowanie rozbudowanej strony z użyciem technologii RWD zwykle podnosi koszty związane z jej wdrożeniem.
Przeszkody projektowe w budowaniu złożonych i bardziej skomplikowanych portali internetowych to z kolejne wady, które wiążą się z zastosowaniem responsywności. Warto jednak pamiętać, że po uruchomieniu witryny jej utrzymanie jest tańsze i mniej pracochłonne, niż administrowanie osobnymi serwisami dla desktopów i urządzeń mobilnych.
Zasady projektowania Responsive Web Design
Rozważając temat reponsywnych stron internetowych warto wspomnieć o zasadach projektowania zgodnie z filozofią Responsive Web Design. Jakie aspekty należałoby uwzględnić, decydując się na pójście tą drogą?
- Typografię oraz układ treści, które pozwolą na konsumowanie ich zarówno na dużych ekranach, jak i wyświetlaczach urządzeń przenośnych o niewielkich wymiarach i małej rozdzielczości. Font powinien być odpowiednio dobrany, podobnie jak odległości pomiędzy akapitami i wersami tekstów.
- Formularze powinny być zaprojektowane tak, by możliwa była ich obsługa „palcem” przy zastosowaniu ekranów dotykowych smartfonów i tabletów, bez konieczności użycia specjalnego rysika.
- Menu musi być łatwe w obsłudze również, jeżeli na stronę wchodzą użytkownicy nowoczesnych telefonów komórkowych.
Budowa responsywnych witryn internetowych jest niezmiernie ważna dla firm działających w branży e-commerce. Internauci coraz częściej wykorzystują urządzenia mobilne do robienia zakupów w internecie. Wyszukiwanie produktów i finalizacja transakcji na sprzęcie przenośnym winny być maksymalnie ułatwione i intuicyjne.
Technologia RWD a koncepcja Mobile First
Poszukując informacji na temat technologii RWD często można spotkać się z opisem koncepcji Mobile First. Termin ten oznacza, że jako pierwsza powinna być zawsze projektowana wersja mobilna serwisu internetowego. Wynika to z faktu, iż projektant nie musi zastanawiać się nad tym, czy i które elementy usunąć z pełnowymiarowego wariantu strony www. Zwykle rozwiązanie to jest również mniej czasochłonne, a co za tym idzie, niesie za sobą niższe koszta budowy i wdrożenia, nawet bardziej rozbudowanych portali.
-
O
- Outsourcing, czyli co to?
- Opis kategorii, czyli co to?
- Opis produktu, czyli co to?
- Optymalizacja techniczna, czyli co to?
- Orphan Pages, czyli co to?
- Odsyłające domeny, czyli co to?
- Off-Site SEO, czyli co to?
- Okres ważności domeny, czyli co to?
- Omnichannel, czyli co to?
- On-Site SEO, czyli co to?
- Opera (przeglądarka), czyli co to?
- Operatory Google, czyli co to?
- Opinie Google, czyli co to?
- Odrzucone sesje, czyli co to?
- Obniżenie pozycji, czyli co to?
- Ochrona prywatności, czyli co to?
- Odnowienie domen, czyli co to?
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
- Organic traffic – co to jest, definicja
- Optymalizacja pod wyszukiwarki – co to jest, definicja
- Outbound marketing – co to jest, definicja
- Open Source – co to jest, definicja
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
-
p
- Public relations, czyli co to?
- Proxy, czyli co to?
- PrestaShop, czyli co to?
- Promocja strony internetowej, czyli co to?
- Pozycjonowanie lokalne, czyli co to?
- Profil linków, czyli co to?
- PPS, czyli co to?
- Prędkość strony, czyli co to?
- Presell Pages, czyli co to?
- Przeglądarka internetowa, czyli co to?
- PPA (Pay Per Action), czyli co to?
- PPL, czyli co to?
- Psychologia marketingu, czyli co to?
- Przyjazny adres URL, czyli co to?
- Psychologia reklamy, czyli co to?
- Python, czyli co to?
- PWA, czyli co to?
- Powracający użytkownicy, czyli kto to?
- Porzucony koszyk, czyli co to?
- Podcast, czyli co to?
- Plik .htaccess, czyli co to?
- Planer Słów Kluczowych, czyli co to?
- Pillar page, czyli co to?
- Piksel Facebook, czyli co to?
- PHP, czyli co to?
- Phantom Google, czyli co to?
- Personal Brand, czyli co to?
- PostgreSQL, czyli co to?
- Page Authority, czyli co to?
- Permission Marketing, czyli co to?
- People Also Ask, czyli co to?
- Performance Max, czyli co to?
- Penalizacja, czyli co to?
- Payday loan, czyli co to?
- Partnerzy Google, czyli kto to?
- Paragraf 31, czyli co to?
- Pamięć cache, czyli co to?
- Paginacja, czyli co to?
- Paid Search, czyli co to?
- PageSpeed Insights, czyli co to?
- SEA (Search Engine Advertising) – co to jest, definicja
- Page rank – co to jest, definicja
- PPC (ang. Pay Per Click) – co to jest, definicja
- Przekierowanie 302 – co to jest, definicja
- Przekierowanie 301 – co to jest, definicja
- Personalizacja wyników wyszukiwania – co to jest, definicja
- Partial match anchor – co to jest, definicja
- Presell pages – co to jest, definicja
- Pingwin Google – co to jest, definicja
- Pingowanie – co to jest, definicja
- q
-
r
- Rozdzielczości ekranu, czyli co to?
- Rozszerzenia cen, czyli co to?
- Rozszerzenia formularzy kontaktowych, czyli co to?
- Rozszerzenie lokalizacji, czyli co to?
- Rozszerzenie objaśnień, czyli co to?
- Rozszerzenie połączeń, czyli co to?
- Rozszerzenie promocji, czyli co to?
- RSS, czyli co to?
- Ruby, czyli co to?
- Ruch referencyjny, czyli co to?
- RAM, czyli co to?
- Rank Brain, czyli co to?
- RLSA, czyli co to?
- REST, czyli co to?
- Remarketing, czyli co to?
- Reklama kontekstowa, czyli co to?
- Responsywna strona, czyli co to?
- Rank Math SEO, czyli co to?
- Real time marketing, czyli co to?
- Reklama natywna, czyli co to?
- Reklama społeczna, czyli co to?
- Rebranding, czyli co to?
- ROAS, czyli co to?
- ReCAPTCHA, czyli co to?
- Recykling treści, czyli co to?
- Referral, czyli co to?
- Reklama elastyczna (responsive ads), czyli co to?
- Reklama komercyjna, czyli co to?
- Rich snippets – co to jest, definicja
- Referrer – co to jest, definicja
- RDFa – co to jest, definicja
- Rankbrain – co to jest, definicja
- ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) – co to jest, definicja
- RODO – co to jest, definicja
- Robots.txt – co to jest, definicja
- Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
- Remarketing (Retargeting) – co to jest, definicja
- Reklama displayowa – co to jest, definicja
-
S
- Syndykacja treści, czyli co to?
- SXO, czyli co to?
- Strona wyjścia, czyli co to?
- Strony dynamiczne, czyli co to?
- Strona wejścia, czyli co to?
- SWOT, czyli co to?
- Struktura nagłówków, czyli co to?
- Strony internetowe, czyli co to?
- Szybkość ładowania, czyli co to?
- Systemy płatności, czyli co to?
- Strony statyczne, czyli co to?
- Strony partnerskie, czyli co to?
- Szyfrowanie danych, czyli co to?
- Subdomena, czyli co to?
- Słowo kluczowe, czyli co to?
- Sitelinks, czyli co to?
- Skalowalność, czyli co to?
- Silosy tematyczne, czyli co to?
- Slogan reklamowy, czyli co to?
- Sprawdzenie responsywności, czyli co to?
- SMO (Social Media Optimization), czyli co to?
- Specjalista SEO, czyli kto to?
- Statystyki odwiedzin, czyli co to?
- SQLite, czyli co to?
- Strona główna, czyli co to?
- SMM, czyli co to?
- Strategia marketingowa, czyli co to?
- Storytelling, czyli co to?
- Spam Score, czyli co to?
- Stopka, czyli co to?
- Strategia pozycjonowania, czyli co to?
- Strona kontaktowa, czyli co to?
- SOAP, czyli co to?
- Strona produktowa, czyli co to?
- SERP, czyli co to?
- Semstorm, czyli co to?
- Senuto, czyli co to?
- SEOquake, czyli co to?
- Service Design, czyli co to?
- Serwer DHCP, czyli co to?
- Sesja, czyli co to?
- Shoper, czyli co to?
- Sieć wyszukiwania, czyli co to?
- Siatka powiązań, czyli co to?
- Sekcje witryny, czyli co to?
- Segmentacja, czyli co to?
- Search box, czyli co to?
- Scrum, czyli co to?
- SEM, czyli co to?
- Satelity, czyli co to?
-
t
- TTFB, czyli co to?
- Transfer domen, czyli co to?
- Thin content, czyli co to?
- TikTok, czyli co to?
- Time to Interactive, czyli co to?
- Tiny text, czyli co to?
- TITLE, czyli co to?
- TITLE tag, czyli co to?
- Topical authority, czyli co to?
- Trade marketing, czyli co to?
- Testy A/B, czyli co to?
- Techniki nieetyczne, czyli co to?
- Targetowanie geograficzne, czyli co to?
- Targetowanie demograficzne, czyli co to?
- Targetowanie socjograficzne, czyli co to?
- TLS – co to jest, definicja
- TLD – co to jest, definicja
- Target – co to jest, definicja
- Trust Rank – co to jest, definicja
- Targetowanie – behavioralne i kontekstowe – co to jest, definicja
-
u
- User Generated Content, czyli co to?
- Usunięcie z indeksu, czyli co to?
- Usuwanie sztucznych linków, czyli co to?
- Uszkodzone linki, czyli co to?
- UTM generator, czyli co to?
- Utrzymanie strony, czyli co to?
- Użyteczność strony, czyli co to?
- Uczenie maszynowe (Machine learning), czyli co to?
- Ubersuggest, czyli co to?
- UI, czyli co to?
- Unikalna treść, czyli co to?
- Up-selling, czyli co to?
- URL Rating, czyli co to?
- User agent, czyli co to?
- User-Agent – co to jest, definicja
- UX (ang. User experience) – co to jest, definicja
- USP (ang. Unique Selling Proposition) – co to jest, definicja
- Usability – co to jest, definicja
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors) – co to jest, definicja