fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Skalowalność, czyli co to?

Na czym polega Skalowalność?

Definicja

Skalowalność w odniesieniu do stron internetowych oraz pozycjonowania SEO jest zdolnością danej witryny internetowej do zmiany rozdzielczości w zależności od tego, czy jest ona wyświetlana na komputerze, czy urządzeniach mobilnych.

3 ciekawostki o skalowalności

1. Zalety stosowania skalowalności strony www

Każda strona internetowa, która jest tą bazową tworzona jest w rozdzielczości 1920×1080 px, co jest standardem w przypadku monitorów 23/24 calowych. Jednak urządzeń jest bardzo wiele, tak samo jak rozdzielczości ich ekranów. Aby strona www była poprawnie wyświetlana na każdym z nich, powinna być przeskalowana. Pozwala to uzyskać następujące korzyści:

  • wyrazistość tekstów i obrazów,
  • większą czytelność,
  • brak konieczności przewijania strony przy pomocy pasków przewijania,
  • sprawność w przeglądaniu stron.

Bez względu więc na rozdzielczość i rozmiar ekranu urządzenia strona może być komfortowo oglądana przez użytkowników.

2. Jak duże może być skalowanie strony?

W celu dostosowania rozmiarów zaprojektowanej strony bazowej do wielu urządzeń, konieczne jest ich przeskalowanie w odmiennej skali. Najczęściej w przypadku smartfonów z wysoką rozdzielczością skalowanie może osiągnąć wartość nawet do 300%. W przypadku tabletów z reguły konieczne jest przeskalowanie o 150%, a małe laptopy wymagają skalowania o wartości 125%.

3. Automatyzacja skalowalności

Oczywiście skalowanie wyświetlanej na różnych urządzeniach stron internetowych odbywa się automatycznie. Nie ma konieczności samodzielnego ustawiania rozmiarów stron oraz czcionek. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w przeglądarce powinna być włączona opcja skalowania stron. Można także w przypadku automatycznego skalowania stron wyświetlić na urządzeniu mobilnym wersję strony na komputer, czyli o bazowej rozdzielczości. Jednak jest ona mało wygodna w użytkowaniu.