Algorytm Trust Rank – skrótowo nazywany „TR” – według ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem SEO jest jednym z najważniejszych wskaźników wpływających na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Określa on poziom zaufania do witryny i jakość profilu linków przychodzących, a także zawartych w jej obrębie treści. Został opracowany przez Jana Pedersena z Yahoo wraz z zespołem naukowców z Uniwersytetu Stanforda. Jego celem było stworzenie metody wspomagającej usuwanie spamu z SERP-ów.
Na czym polega działanie Trust Rank?
Model działania algorytmu Trust Rank oparty jest na założeniu, że linki przychodzące z wysokiej jakości domen świadczą o dużej wartości naszej witryny internetowej. Im więcej ich jest tym wyższy jest wskaźnik TR. Analogicznie – niezaufane linkowanie przyczynia się do obniżenia oceny serwisu i jego autorytetu. Warto wspomnieć, iż metodologia zakłada także uwzględnianie odnośników zarówno z atrybutem dofollow, jak i nofollow. Technika oceny nie jest w 100% automatyczna, gdyż w początkowej fazie (pierwszych 200 stron www) oceniania dokonuje specjalny zespół QR (ang. Quality Review).
Wielu specjalistów jest zdania, że Trust Rank to jeden z głównych czynników wpływających na naszą pozycję w wynikach wyszukiwarki Google, jednakże sam dostawca usługi zaprzecza, jakoby stosował tę metodę oceny. W internecie można znaleźć wyspecjalizowanie narzędzia online pozwalające na automatyczne obliczenie aktualnej wartości parametru TR. Przykładami są tutaj Moz oraz Trust Rank Checker. Wyniki różnią się jednak w zależności od stosowanej aplikacji, gdyż biorą pod uwagę odmienne czynniki.
Jakie jest znacznie Trust Rank w e-commerce?
Często można spotkać się z pytaniem, jakie jest znaczenie współczynnika Trust Rank w branży e-commerce. Okazuje się, że niezależnie od tego, czy rzeczywiście wpływa on na ranking naszej witryny w Google, jest zdecydowanie przydatny w ocenie jakości serwisu i przydatności treści opublikowanych na jego łamach. Analiza tego parametru z pewnością jest pomocna w działaniach z zakresu pozycjonowania SEO, a wnioski z niej płynące pomagają w podniesieniu pozycji sklepów internetowych w rezultatach wyszukiwania.
Jeżeli naszym celem jest skierowanie do witryny jak największej liczby potencjalnych klientów z organicznych wyników Google i podniesienie współczynnika konwersji, to opisywany algorytm pomoże nam w analizie zaufania do naszej strony. Trust Rank pozwoli w szybki sposób określić, które z podstron e-sklepu są wysokiej jakości, a jakie z nich wymagają wtórnego przeanalizowania i ewentualnej korekty treści (tekstów, grafik czy meta tagów). Sprawdzimy też, czy zawartości witryny może być uznana za spam.
- Performance marketing
- PLA (ang. Product Listing Ads)
- Pozycjonowanie (ang. SEO)
- PPC (ang. Pay Per Click)
- Page Rank
- Pingowanie
- Pingwin Google
- Pressel Pages
- Partial Match Anchor
- Personalizacja wyników wyszukiwania
- Przekierowanie 301
- Przekierowanie 302
- Reklama displayowa
- Remarketing (Retargeting)
- Responsive Web Design (RWD)
- Robots.txt
- RODO
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji)
- ROPO (ang. research online, purchase offline)
- Rankbrain
- RDFa
- Referrer
- Rich Snippets
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimisation)
- SERP – (Search Engine Result Page)
- Sitemap xml
- SMO (Social Media Optimization)
- SSL (ang. Secure Sockets Layer)
- Strona docelowa
- SAAS
- Semrush
- Seznam
- Snippet
- Subdomena
- System Wymiany Linków SWL
- SEA - Search Engine Advertising
- Search Engine Reputation
- Search Quality Team
- Site-Wide link
- Spam
- Speed Update
- Supplemental Index
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors)
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator)
- Usability
- USP (ang. Unique Selling Proposition)
- UX (ang. User experience)
- User Agent
- Video SEO