słownik pojęć marketingowych
URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – definicja. Co to jest?

Jednym z podstawowych elementów każdej strony internetowej jest ciąg znaków adresujący ją w sieci, czyli adres URL (ang. Uniform Resource Locator). Stanowi on przyjaźniejszą formę niż bezpośrednie używanie adresacji IP (przykład: 216.58.208.206 kontra www.google.com). Można go w łatwy sposób umieścić na produktach, zdjęciach, infografikach, banerach reklamowych i materiałach drukowanych. Jest zbudowany z nazwy protokołu sieciowego (http lub https) i domeny (nazwadomeny) oraz rozszerzenia (przykładowo „.pl”), czyli np. https://nazwadomeny.pl.
Jak stworzyć przyjazny adres URL?
Dobrze zaprojektowany, przyjazny adres URL jest krótki i łatwy do zapamiętania. Zawiera on konkretne słowa kluczowe jednoznacznie określające, do jakiego miejsca w internecie kieruje on użytkownika. Jest częściej udostępniany w mediach społecznościowych, zamieszczany w komentarzach czy korespondencji e-mail. Warto wspomnieć, że również roboty wyszukiwarki Google wyżej oceniają URL-e o jednolitej strukturze, przyjazne dla internautów. Usprawnia to indeksowanie strony internetowej i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie SEO.
Co powinien zawierać prawidłowo zbudowany adres Uniform Resource Locator?
- Słowa kluczowe zgodne z treścią podstrony.
- Brak zbędnych znaków czy wielkich liter.
- Łączniki, jeśli zachodzi taka potrzeba.
- Musi być spójny z innymi URL-ami w obrębie witryny.
Warto wspomnieć, iż obecnie standardem jest stosowanie protokołu HTTPS, a także maksymalne skrócenie adresacji. Nie należy stosować dat czy spacji w ciągu adresowym. Zaleca się także używać statycznych adresów i rezygnować z dynamicznych, jeżeli to tylko możliwe.
-
r
- Rich snippets – co to jest, definicja
- Referrer – co to jest, definicja
- RDFa – co to jest, definicja
- Rankbrain – co to jest, definicja
- ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) – co to jest, definicja
- RODO – co to jest, definicja
- Robots.txt – co to jest, definicja
- Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
- Remarketing (Retargeting) – co to jest, definicja
- Reklama displayowa – co to jest, definicja
-
S
- Supplemental Index – co to jest, definicja
- Speed Update – co to jest, definicja
- Spam – co to jest, definicja
- Site-wide link – co to jest, definicja
- Search Quality Team – co to jest, definicja
- Search Engine Reputation Management (SERM) – co to jest, definicja
- System wymiany linków SWL – co to jest, definicja
- Subdomena – co to jest, definicja
- Snippet – co to jest, definicja
- Seznam – co to jest, definicja
- Semrush – co to jest, definicja
- SaaS – co to jest, definicja
- Strona docelowa – co to jest, definicja
- SSL (ang. Secure Sockets Layer) – co to jest, definicja
- SMO (Social Media Optimization) – co to jest, definicja
- Sitemap xml – co to jest, definicja
- SERP – (Search Engine Result Page) – co to jest, definicja
- SEO (Search Engine Optimisation) – co to jest, definicja
- SEM (Search Engine Marketing) – co to jest, definicja
- Search Console (Google Search Console) – co to jest, definicja
- SEM (Search Engine Marketing) – co to jest, definicja
- t
-
u
- User-Agent – co to jest, definicja
- UX (ang. User experience) – co to jest, definicja
- USP (ang. Unique Selling Proposition) – co to jest, definicja
- Usability – co to jest, definicja
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors) – co to jest, definicja
- v
- W