fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

SERP, czyli co to?

Na czym polega SERP?

Definicja

SERP, czyli Search Engine Results Page to strona internetowa, która wyświetla wyniki wyszukiwania dotyczące konkretnego wpisanego słowa kluczowego w wyszukiwarce. Inaczej mówiąc, jest to strona, na której pojawiają się linki, do innych witryn internetowych, które uważane są przez wyszukiwarkę za najbardziej dopasowane do zapytania.

3 ciekawostki o SERP

1. Rodzaje SERP

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje stron SERP. Należą do nich:

  • organiczne wyniki wyszukiwania,
  • płatne wyniki wyszukiwania.

    Organiczne wyniki wyszukiwania są nazywane także naturalnymi. Są bezpłatne oraz oceniane pozytywnie przez algorytmy wyszukiwarek. Ich pozycja w wynikach uzależniona jest od różnych czynników takich, jak jakość treści na stronie, jej struktura, czy też ilość linków zwrotnych. Z kolei płatne wyniki wyszukiwania to inaczej reklamy, w których właściciele witryn płacą za to, że linki do ich strony wyświetlane są na górze strony wyników wyszukiwania. Płatność może odbywać się za różne akcje podjęte przez użytkowników. Koszt może dotyczyć zarówno wyświetlenia strony, jak i tylko być naliczany, gdy użytkownik kliknie w reklamę.

    2. Jak wygląda SERP?

    Niezależnie od rodzaju SERP, ich wygląd jest taki sam. Każda ze stron powinna zawierać:

    • tytuł,
    • adres url,
    • krótki opis.

    Ponadto możliwe jest dodanie także innych elementów. Przykładem są:

    • mapy lokalne,
    • wyszukiwanie w czasie rzeczywistym,
    • obrazy i wideo,
    • Google Featured Snippets.

    W przypadku map lokalnych SERP może zawierać oznaczone na mapie miejsca, natomiast wyszukiwanie w czasie rzeczywistym pozwala na wyświetlanie wyników z mediów społecznościowych lub innych źródeł w czasie rzeczywistym. Wyniki wyszukiwania mogą także zawierać obrazy i wyniki, a Google Featured Snippets wyróżnione fragmenty treści, które stanowią odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie.

    3. Zalety stosowania SERP

    Strony internetowe SERP przynoszą wiele korzyści dla działalności biznesowej. Wśród tych największych wyróżnić można:

    • zwiększenie widoczności,
    • zwiększenie ruchu na stronie,
    • optymalizację kosztów,
    • większą lokalną widoczność,
    • możliwość monitorowania konkurencji,
    • zyskanie większej wiarygodności,
    • większą konwersję.