Użyteczność aplikacji webowej czy strony internetowej określana jest angielskojęzycznym terminem „Usability” i oznacza przyjazność interfejsu dla odwiedzających ją użytkowników. Wpływa ona na poziom zadowolenia i pozytywne doświadczenia internautów, a także zwiększa prawdopodobieństwo finalizacji transakcji, przekłada się na podwyższenie wskaźnika konwersji oraz większą liczbę osób, które systematycznie powracają do naszej witryny. Jest bezpośrednio związana z UX i UI, i określana również mianem web-usability.

Na całościowe Usability strony www wpływa również jej funkcjonalność i intuicyjna obsługa. Chcąc zapewnić użytkownikom dobre doświadczenia podczas wizyty w serwisie internetowym, musimy pamiętać o odpowiednio zaprojektowanej nawigacji, która będzie przyjazna zarówno dla odbiorców na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych (ultrabookach, tabletach czy smartfonach). Istotny jest również wysokiej jakości content. W przypadku sklepów szczególne znacznie mają fotografie produktowe.

Jak można poprawić Usability strony internetowej?

Istnieje szereg sposobów, dzięki którym można poprawić Usability aplikacji lub strony internetowej. Jedną z metod są profesjonalne badania UX, które pozwalają na wprowadzenie odpowiednich modyfikacji do struktury witryny i optymalne rozmieszczenie treści, menu oraz przycisków. Ważnym parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest również wielkość użytych fontów. Determinują one czytelność tekstu, a co za tym idzie długość czasu, przez jaki użytkownicy zostają na stronie, jednocześnie redukując współczynnik odrzuceń.

Czynnikiem, który ma duży wpływ na poziom Usability witryny internetowej jest także szybkość jej ładowania. Optymalizacja wielkości grafik oraz skryptów JavaScript, a także wydajność serwerów hostingowych mają kluczowy wpływ na ten parametr. Nierzadko sposobem na poprawę tego wskaźnika jest umieszczenie wysokiej jakości filmów i fotografii na dedykowanych CDN-ach. Przekłada się ona na obniżenie współczynnika odrzuceń, a jednocześnie przyczynia się do wzrostu sprzedaży w sklepach internetowych.

Skomplikowanie procedur rejestracyjnych oraz formularzy na stronie www to kolejny aspekt, o którym należy wspomnieć, rozważając zagadnienie Usability. Prostota ich struktury oraz możliwość szybkiego wypełnienia bez konieczności podawania zbędnych danych to pozytywne cechy projektu witryny, które wpływają na większe zadowolenie odwiedzających ją internautów. Im mniej czynności muszą oni wykonać, tym lepiej oceniają nasz serwis. Z tego względu warto zadbać o maksymalne uproszczenie wszelkiego rodzaju formularzy.

Umieszczenie modułu czatu z obsługą lub umożliwienie użytkownikom komunikacji z zespołem firmy poprzez Messenger to kolejne bardzo dobre pomysły na poprawę poziomu Usability w obrębie strony internetowej. Warto pamiętać także, że internauci mogą poszukiwać oferowanych przez nas produktów i usług również poza godzinami pracy. Z tego względu warto rozważyć budowę zautomatyzowanego bota, który będzie w stanie odpowiedzieć przynajmniej na część pytań klientów. Alternatywą może być tworzenie sekcji FAQ, czyli podstrony z odpowiedziami na najczęściej zadawane zapytania.

Czy Usability ma znaczenie dla branży e-commerce?

Poziom Usability strony sklepu internetowego lub dowolnej innej witryny firmy działającej w branży e-commerce ma ogromne znaczenie dla jej wyników sprzedażowych. Dopracowany pod kątem UX i UI projekt serwisu przyczynia się do obniżenia współczynnika odrzuceń, a jednocześnie podwyższenia ilości konwersji. Takie parametry jak szybkość ładowania czy poprawne wyświetlanie na różnych urządzeniach (zastosowanie technologii RWD) wpływają również na pozycjonowanie SEO. Efektem jest osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce na najważniejsze dla naszej działalności słowa kluczowe.

Według badań dobrze dopracowane aspekty Usability na stronie www, pozwalają podnieść konwersję o 25% bez konieczności dodatkowych działań. Nie ulega zatem wątpliwości, że zagadnienie użyteczności ma znaczący wpływ na wyniki sprzedażowe i może być traktowany jako jeden z ważniejszych wskaźników, poprawiających KPI w branży e-commerce. Narzędziami, które pomagają w analizowaniu parametrów UX/UI i lokalizowaniu obszarów wymagających modyfikacji są m.in. Google Analytics, HotJar oraz Mouseflow.