słownik pojęć marketingowych
Usability – co to jest, definicja
Usability – definicja. Co to jest?

Użyteczność aplikacji webowej czy strony internetowej określana jest angielskojęzycznym terminem „Usability” i oznacza przyjazność interfejsu dla odwiedzających ją użytkowników. Wpływa ona na poziom zadowolenia i pozytywne doświadczenia internautów, a także zwiększa prawdopodobieństwo finalizacji transakcji, przekłada się na podwyższenie wskaźnika konwersji oraz większą liczbę osób, które systematycznie powracają do naszej witryny. Jest bezpośrednio związana z UX i UI, i określana również mianem web-usability.
Na całościowe Usability strony www wpływa również jej funkcjonalność i intuicyjna obsługa. Chcąc zapewnić użytkownikom dobre doświadczenia podczas wizyty w serwisie internetowym, musimy pamiętać o odpowiednio zaprojektowanej nawigacji, która będzie przyjazna zarówno dla odbiorców na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych (ultrabookach, tabletach czy smartfonach). Istotny jest również wysokiej jakości content. W przypadku sklepów szczególne znacznie mają fotografie produktowe.
Jak można poprawić Usability strony internetowej?
Istnieje szereg sposobów, dzięki którym można poprawić Usability aplikacji lub strony internetowej. Jedną z metod są profesjonalne badania UX, które pozwalają na wprowadzenie odpowiednich modyfikacji do struktury witryny i optymalne rozmieszczenie treści, menu oraz przycisków. Ważnym parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest również wielkość użytych fontów. Determinują one czytelność tekstu, a co za tym idzie długość czasu, przez jaki użytkownicy zostają na stronie, jednocześnie redukując współczynnik odrzuceń.
Czynnikiem, który ma duży wpływ na poziom Usability witryny internetowej jest także szybkość jej ładowania. Optymalizacja wielkości grafik oraz skryptów JavaScript, a także wydajność serwerów hostingowych mają kluczowy wpływ na ten parametr. Nierzadko sposobem na poprawę tego wskaźnika jest umieszczenie wysokiej jakości filmów i fotografii na dedykowanych CDN-ach. Przekłada się ona na obniżenie współczynnika odrzuceń, a jednocześnie przyczynia się do wzrostu sprzedaży w sklepach internetowych.
Skomplikowanie procedur rejestracyjnych oraz formularzy na stronie www to kolejny aspekt, o którym należy wspomnieć, rozważając zagadnienie Usability. Prostota ich struktury oraz możliwość szybkiego wypełnienia bez konieczności podawania zbędnych danych to pozytywne cechy projektu witryny, które wpływają na większe zadowolenie odwiedzających ją internautów. Im mniej czynności muszą oni wykonać, tym lepiej oceniają nasz serwis. Z tego względu warto zadbać o maksymalne uproszczenie wszelkiego rodzaju formularzy.
Umieszczenie modułu czatu z obsługą lub umożliwienie użytkownikom komunikacji z zespołem firmy poprzez Messenger to kolejne bardzo dobre pomysły na poprawę poziomu Usability w obrębie strony internetowej. Warto pamiętać także, że internauci mogą poszukiwać oferowanych przez nas produktów i usług również poza godzinami pracy. Z tego względu warto rozważyć budowę zautomatyzowanego bota, który będzie w stanie odpowiedzieć przynajmniej na część pytań klientów. Alternatywą może być tworzenie sekcji FAQ, czyli podstrony z odpowiedziami na najczęściej zadawane zapytania.
Czy Usability ma znaczenie dla branży e-commerce?
Poziom Usability strony sklepu internetowego lub dowolnej innej witryny firmy działającej w branży e-commerce ma ogromne znaczenie dla jej wyników sprzedażowych. Dopracowany pod kątem UX i UI projekt serwisu przyczynia się do obniżenia współczynnika odrzuceń, a jednocześnie podwyższenia ilości konwersji. Takie parametry jak szybkość ładowania czy poprawne wyświetlanie na różnych urządzeniach (zastosowanie technologii RWD) wpływają również na pozycjonowanie SEO. Efektem jest osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce na najważniejsze dla naszej działalności słowa kluczowe.
Według badań dobrze dopracowane aspekty Usability na stronie www, pozwalają podnieść konwersję o 25% bez konieczności dodatkowych działań. Nie ulega zatem wątpliwości, że zagadnienie użyteczności ma znaczący wpływ na wyniki sprzedażowe i może być traktowany jako jeden z ważniejszych wskaźników, poprawiających KPI w branży e-commerce. Narzędziami, które pomagają w analizowaniu parametrów UX/UI i lokalizowaniu obszarów wymagających modyfikacji są m.in. Google Analytics, HotJar oraz Mouseflow.
-
r
- Rozdzielczości ekranu, czyli co to?
- Rozszerzenia cen, czyli co to?
- Rozszerzenia formularzy kontaktowych, czyli co to?
- Rozszerzenie lokalizacji, czyli co to?
- Rozszerzenie objaśnień, czyli co to?
- Rozszerzenie połączeń, czyli co to?
- Rozszerzenie promocji, czyli co to?
- RSS, czyli co to?
- Ruby, czyli co to?
- Ruch referencyjny, czyli co to?
- RAM, czyli co to?
- Rank Brain, czyli co to?
- RLSA, czyli co to?
- REST, czyli co to?
- Remarketing, czyli co to?
- Reklama kontekstowa, czyli co to?
- Responsywna strona, czyli co to?
- Rank Math SEO, czyli co to?
- Real time marketing, czyli co to?
- Reklama natywna, czyli co to?
- Reklama społeczna, czyli co to?
- Rebranding, czyli co to?
- ROAS, czyli co to?
- ReCAPTCHA, czyli co to?
- Recykling treści, czyli co to?
- Referral, czyli co to?
- Reklama elastyczna (responsive ads), czyli co to?
- Reklama komercyjna, czyli co to?
- Rich snippets – co to jest, definicja
- Referrer – co to jest, definicja
- RDFa – co to jest, definicja
- Rankbrain – co to jest, definicja
- ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) – co to jest, definicja
- RODO – co to jest, definicja
- Robots.txt – co to jest, definicja
- Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
- Remarketing (Retargeting) – co to jest, definicja
- Reklama displayowa – co to jest, definicja
-
S
- Syndykacja treści, czyli co to?
- SXO, czyli co to?
- Strona wyjścia, czyli co to?
- Strony dynamiczne, czyli co to?
- Strona wejścia, czyli co to?
- SWOT, czyli co to?
- Struktura nagłówków, czyli co to?
- Strony internetowe, czyli co to?
- Szybkość ładowania, czyli co to?
- Systemy płatności, czyli co to?
- Strony statyczne, czyli co to?
- Strony partnerskie, czyli co to?
- Szyfrowanie danych, czyli co to?
- Subdomena, czyli co to?
- Słowo kluczowe, czyli co to?
- Sitelinks, czyli co to?
- Skalowalność, czyli co to?
- Silosy tematyczne, czyli co to?
- Slogan reklamowy, czyli co to?
- Sprawdzenie responsywności, czyli co to?
- SMO (Social Media Optimization), czyli co to?
- Specjalista SEO, czyli kto to?
- Statystyki odwiedzin, czyli co to?
- SQLite, czyli co to?
- Strona główna, czyli co to?
- SMM, czyli co to?
- Strategia marketingowa, czyli co to?
- Storytelling, czyli co to?
- Spam Score, czyli co to?
- Stopka, czyli co to?
- Strategia pozycjonowania, czyli co to?
- Strona kontaktowa, czyli co to?
- SOAP, czyli co to?
- Strona produktowa, czyli co to?
- SERP, czyli co to?
- Semstorm, czyli co to?
- Senuto, czyli co to?
- SEOquake, czyli co to?
- Service Design, czyli co to?
- Serwer DHCP, czyli co to?
- Sesja, czyli co to?
- Shoper, czyli co to?
- Sieć wyszukiwania, czyli co to?
- Siatka powiązań, czyli co to?
- Sekcje witryny, czyli co to?
- Segmentacja, czyli co to?
- Search box, czyli co to?
- Scrum, czyli co to?
- SEM, czyli co to?
- Satelity, czyli co to?
-
t
- TTFB, czyli co to?
- Transfer domen, czyli co to?
- Thin content, czyli co to?
- TikTok, czyli co to?
- Time to Interactive, czyli co to?
- Tiny text, czyli co to?
- TITLE, czyli co to?
- TITLE tag, czyli co to?
- Topical authority, czyli co to?
- Trade marketing, czyli co to?
- Testy A/B, czyli co to?
- Techniki nieetyczne, czyli co to?
- Targetowanie geograficzne, czyli co to?
- Targetowanie demograficzne, czyli co to?
- Targetowanie socjograficzne, czyli co to?
- TLS – co to jest, definicja
- TLD – co to jest, definicja
- Target – co to jest, definicja
- Trust Rank – co to jest, definicja
- Targetowanie – behavioralne i kontekstowe – co to jest, definicja
-
u
- User Generated Content, czyli co to?
- Usunięcie z indeksu, czyli co to?
- Usuwanie sztucznych linków, czyli co to?
- Uszkodzone linki, czyli co to?
- UTM generator, czyli co to?
- Utrzymanie strony, czyli co to?
- Użyteczność strony, czyli co to?
- Uczenie maszynowe (Machine learning), czyli co to?
- Ubersuggest, czyli co to?
- UI, czyli co to?
- Unikalna treść, czyli co to?
- Up-selling, czyli co to?
- URL Rating, czyli co to?
- User agent, czyli co to?
- User-Agent – co to jest, definicja
- UX (ang. User experience) – co to jest, definicja
- USP (ang. Unique Selling Proposition) – co to jest, definicja
- Usability – co to jest, definicja
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors) – co to jest, definicja
- v
-
W
- Wynik jakości, czyli co to?
- Wysoka pozycja, czyli co to?
- Wyszukiwanie głosowe, czyli co to?
- Wyszukiwanie tekstowe, czyli co to?
- Wyszukiwanie wideo, czyli co to?
- Względny adres URL, czyli co to?
- Wizytówka Google, czyli co to?
- Wniosek o przeniesienie domeny, czyli co to?
- Wolumen wyszukiwania, czyli co to?
- WooCommerce, czyli co to?
- WordPress, czyli co to?
- Wskaźniki zaangażowania, czyli co to?
- Współczynnik odrzuceń, czyli co to?
- Wygaśnięcie domeny, czyli co to?
- Wykluczające słowa kluczowe, czyli co to?
- Wymiana linków, czyli co to?
- Webinar, czyli co to?
- WebP, czyli co to?
- White paper, czyli co to?
- Wideoblog, czyli co to?
- Widget, czyli co to?
- Wiek domeny, czyli co to?
- Wirtualny spacer Google, czyli co to?
- Witryna internetowa, czyli co to?
- Wix, czyli co to?
- Wizerunek, czyli co to?
- W3C (World Wide Web Consortium), czyli co to?
- Walidacja, czyli co to?
- Wartościowa treść, czyli co to?
- Wartościowe linki, czyli co to?
- Wartość konw./kliknięcie, czyli co to?
- WCAG, czyli co to?
- Web usability, czyli co to?
- Wskaźniki analityczne kampanii reklamowych – co to jest, definicja
- Wyszukiwarka (ang. Search engine) – co to jest, definicja
- White Hat SEO – co to jest, definicja
- Strony, blogi Web 2.0 – co to jest, definicja
- Web 2.0