fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

PPL, czyli co to?

Na czym polega PPL?

Definicja

PPL, czyli Pay Per Lead to tłumacząc płatność za lead. Jest to zarówno model rozliczeniowy reklamy internetowej, jak i wskaźnik wykorzystywany do monitorowania efektywności prowadzenia kampanii promocyjnej.

3 ciekawostki o PPL

1. PPL jako model rozliczeniowy

Jedną z funkcji, jaką pełni PPL, jest model współpracy oraz rozliczania za reklamę. Reklamodawca płaci w tym wypadku tylko za pozyskanie leadów, czyli konsumenta, który jest potencjalnie zainteresowany ofertą produktów lub usług. Lead może mieć różną formę. Najczęściej jest to:

  • zakup produktu,
  • zapisanie się do newslettera,
  • zarejestrowanie się na platformie.

Lead, za który reklamodawca będzie płacić, powinien być jasno określony przed rozpoczęciem kampanii reklamowej i uzależniony od celu działań promocyjnych.

2. PPL jako wskaźnik mierzący koszt

Każda kampania reklamowa wiąże się z kosztami. PPL pozwala monitorować, czy konkretna reklama jest skuteczna, a tym samym opłacalna. Koszt mierzony jest poprzez porównanie dochodów w przeliczeniu na lead. Inaczej mówiąc, jeśli reklamodawca ponosi koszt w wysokości 1000 zł, a uzyskuje 500 leadów, to wtedy PPL wynosi 2 zł. Dzięki temu możliwe jest określenie, czy konkretne reklamy przynoszą zyski i na jakim poziomie.

Ogólny zysk z reklamy można obliczyć, odejmując od średniego zysku wygenerowanego z leadu, koszt jego uzyskania. Jeżeli średni koszt za uzyskany lead wyniesie po jakimś czasie mniej niż 0,50 zł, to może to być sygnał, że reklama nie przynosi zysków i konieczna jest jej modyfikacja.

3. Kiedy stosuje się PPL

Model Pay Per Lead jest zazwyczaj wybierany, gdy przedsiębiorstwo chce pozyskać nowych klientów oraz zdobyć kontakty, które mogą prowadzić do skorzystania z oferty, a tym samym do zysków. Dodatkowo PPL jest stosowany:

  • w przypadku kampanii promocyjnych z nagrodami,
  • przez portale edukacyjne,
  • przez firmy prowadzące badania rynku.

Kampanie promocyjne z nagrodami mają zachęcić do pozostawienia danych w zamian za upominek, natomiast portale edukacyjne zawierające wiele wartościowej wiedzy także do pobrania, również wykorzystują model PPL. Użytkownik, aby mógł zyskać dostęp do tych materiałów, musi zostawić swoje dane.