fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Up-selling, czyli co to?

Na czym polega Up-selling?

Definicja

Up-selling to technika sprzedaży, która opiera się na zachęcaniu klienta do zakup droższej, bardziej luksusowej lub o większej funkcjonalności wersji produktu, którą jest aktualnie zainteresowany. Up-selling może także zachęcać do zakupu większej ilości towarów.

3 ciekawostki o up-sellingu

1. Korzyści wdrożenia up-sellingu

Up-selling, jeżeli jest dobrze wdrożony, pozwala uzyskać wiele korzyści właścicielom sklepów, czy usługodawcom. Do tych najważniejszych zalicza się podniesienie wartości pojedynczych transakcji, co przyczynia się do wzrostu zarobków przedsiębiorstwa. Ponadto, jako korzyści up-selling wyróżnia się:

  • możliwość przedstawienia klientowi pełnej oferty usług bądź towarów,
  • zwiększenie satysfakcji klienta,
  • długofalowy wzrost przychodów,
  • budowanie zaufania u klientów,
  • zdobywanie lojalnych klientów,
  • skuteczność.

Często zdarza się tak, że up-selling przynosi większe rezultaty niż pozostałe tradycyjne kampanie reklamowe.

2. Zagrożenia wynikające ze stosowania up-sellingu

W czasie stosowania techniki sprzedażowej, jaką jest up-selling, należy mieć na uwadze, że klienci obecnie są bardzo świadomi oraz wyczuleni na techniki sprzedażowe. Dlatego trzeba ostrożnie stosować działania w ramach up-sellingu oraz pamiętać o tym, że sprzedawca nie powinien być nachalny i narzucać się klientowi. Podobnie bywa w przypadku sklepów internetowych. Propozycje innych produktów droższych oraz o wyższym standardzie powinny być umiarkowane i dostosowane do tego, co aktualnie zamierza kupić klient. Propozycja zbyt drogiego produktu w porównaniu do tego, którym jest zainteresowany klient lub o zupełnie innych właściwościach może skutkować tym, że transakcja nie dojdzie do skutku.

3. Skuteczna strategia up-sellingu

Aby wdrożyć skuteczny up-selling, należy przede wszystkim kierować się potrzebami klientów, a nie maksymalizacją zysków. Dlatego kluczowe jest zastanowienie się, które z produktów lub usług o wyższej wartości, czy funkcjonalności mogą zainteresować klientów, a także czego mogą oni potrzebować. Informacje dobrze jest zbierać od obecnych klientów oraz z feedbacków uzyskanych od nich. Dobra strategia up-selling nie wymusza zakupu innego produktu, a doradza i przedstawia korzyści z podjęcia takiej decyzji.