fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

ReCAPTCHA, czyli co to?

Na czym polega ReCAPTCHA?

Definicja

ReCAPTCHA to narzędzie oferowane przez Google, którego zadaniem jest odróżnienie komputerów od użytkowników. Dzięki temu witryna internetowa jest chroniona przed spamem wysyłanym przez boty. ReCAPTCHA jest bezpłatne i może z niego korzystać każda witryna internetowa.

2 ciekawostki o ReCAPTCHA

1. Formy ReCAPTCHA

Najczęściej użytkownicy Internetu mogą spotkać się z koniecznością zaznaczenia pola, że nie są robotami. To właśnie jedna z popularnych opcji ReCAPTCHA. Do innych form zalicza się:

  • ReCAPTCHA v2,
  • ReCAPTCHA v2 invisible,
  • ReCAPTCHA v3.

Pierwsza forma polega na wybraniu przez użytkownika odpowiednich grafik zgodnie z wyświetlonym komunikatem. Przykładem może być polecenie zaznaczenia wszystkich kafelków, na których znajdują się rowery. ReCAPTCHA v2 invisible jest tylko częściowo widoczna na stronie. Dopiero w przypadku podejrzenia, że robot symuluje prawdziwego użytkownika, pojawi się pole do zaznaczenia ,,nie jestem robotem’’. Ostatnim rodzajem jest ReCAPTCHA v3, czyli najnowsza wersja narzędzia, która jest całkowicie niewidoczna.

2. Po co stosuje się ReCAPTCHA?

Narzędzie ReCAPTCHA ma chronić przed spamem, który może mieć różną formę. Jeżeli dana strona udostępnia możliwość komentowania i wystawiania opinii odnośnie usług lub produktów, to chce, aby pochodziły one od klientów, a nie były automatycznie generowane przez boty. Ponadto komentarze dodane przez boty mogą zawierać linki do konkurencyjnych firm. Dodatkowo ReCAPTCHA gwarantuje, że ankiety oraz formularze są wypełniane przez rzeczywistych użytkowników, co także ma duże znaczenie w przypadku pozyskiwaniu leadów. Dzięki ReCAPTCHA można także ochronić się przed rozprzestrzenianiem się złośliwego oprogramowania.