Działania z zakresu targetowania behavioralnego i kontekstowego to jedne z podstawowych procesów stanowiących zasadniczy element planowania każdej kampanii reklamowej. Umożliwiają dotarcie z komunikatem marketingowym do skonkretyzowanej grupy docelowej, w której istnieje potencjalnie największe prawdopodobieństwo finalizacji sprzedaży czy innego rodzaju zainteresowania naszą usługą, czy danym wydarzeniem. Właściwie dobrany target przyczynia się do maksymalizacji efektywności emitowanych reklam online, jak i offline.

Na czym polega targetowanie behavioralne?

Nowoczesne targetowanie behavioralne to termin określający szereg działań, których celem jest dotarcie kampanii reklamowej do konkretnych grup odbiorców. Elementem procesu jest tworzenie sprofilowanych modeli potencjalnych klientów na podstawie dostępnych danych statystycznych i analitycznych pochodzących z różnego rodzaju raportów branżowych, ankiet klienckich, jak i narzędzi udostępnianych przez serwisy Facebook czy Google. Uwzględnia się również takie dane jak historię zakupów w sklepie czy rezerwacje w hotelach.
Precyzyjne targetowanie behavioralne stanowi doskonały sposób na optymalizację efektywności reklam, a jednocześnie obniżenie kosztów dotarcia do najbardziej zainteresowanych produktem lub usługą odbiorców. Profilowania dokonuje się z użyciem informacji na temat miejsca zamieszkania czy podróży, a także płci, wieku, geolokalizacji, zawodu, dochodów, zachowań oraz zainteresowań, a nawet języka ojczystego. Pozwala to na segmentację grup potencjalnych klientów i dostosowanie do nich przekazu marketingowego.

Co to jest targetowanie kontekstowe?

Pod pojęciem targetowanie kontekstowe rozumiemy metody wyświetlania reklam, które dostosowują miejsce ich emisji do niesionej treści. Przykładem może być publikowanie banerów graficznych sklepu z wędkami i akcesoriami do połowu ryb na forach oraz grupach dyskusyjnych związanych z wędkarstwem. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań w tym zakresie jest sieć reklamowa Google Ads. Reklamodawcy uzyskują w niej dostęp do milionów stron internetowych, odpowiednio skategoryzowanych, co pozwala na umieszczanie elementów kampanii reklamowych w odpowiednim kontekście.

Działania z zakresu targetowania kontekstowego zwykle odnoszą się do tzw. reklam displayowych, często rozliczanych w modelu CPC. Narzędzia pozwalające na dotarcie do targetu w zależności od kontekstu umożliwiają wybór miejsc emisji na podstawie podanych słów kluczowych, tematyki witryn, a nierzadko działają w synergii z możliwościami behavioralnymi. Metoda ta jest wykorzystywana zarówno w kampaniach reklamowych produktów i usług, jak i wydarzeń masowych czy działań o charakterze prospołecznym.