Unikalna cecha produktu, usługi czy marki, czyli USP (ang. Unique Selling Proposition) to taktyka wykorzystywana w działaniach marketingu, której celem jest wyraźne odróżnienie oferty firmy od propozycji konkurencji. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw z tej samej branży. Jest narzędziem, które oddziałuje na świadomość konsumentów, budując pozytywny wizerunek naszych towarów w ich umysłach, nawet jeśli oferowany asortyment nie jest konkurencyjny cenowo (istotą jest wyższa jakość).

Na co zwrócić uwagę tworząc USP?

Proces tworzenia Unique Selling Proposition wymaga dobrego zrozumienia produktu, usługi albo marki, nad którą pracujemy. Na co zatem zwrócić uwagę tworząc USP?

  • Powinno bezpośrednio informować potencjalnych klientach o zaletach naszej propozycji sprzedażowej, które argumentują jej wybór w zestawieniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami.
  • Musi zapadać „w pamięć” i budować wśród docelowej grupy konsumentów wizerunek wysokiej jakości oferowanych przez nas produktów.
  • Dobrze, jeśli będzie odpowiadać na potrzeby naszego targetu, warto więc przeprowadzić analizę kluczowych oczekiwań potencjalnych odbiorców towarów oraz usług.

Nierzadko USP jest mylone ze sloganem reklamowym. Unique Selling Proposition jest jednak zwykle dłuższe i komunikuje konkretne wartości związane z produktem czy jego wytwarzaniem, obrazując wyjątkowość naszej propozycji sprzedażowej.

Jak przebiega proces tworzenia USP?

Decydując się na opracowanie USP, powinniśmy przede wszystkim zacząć od wypisania wszystkich możliwych cech towaru albo usługi oraz korzyści, jakie płyną z jej wyboru, szczególnie w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań tej samej klasy. Pomocne w tym procesie będzie wykorzystanie Google do przeprowadzenia kompleksowego researchu. Następnie powinniśmy rozważyć, jakie cechy emocjonalne charakteryzują przedstawioną ofertę i które z nich są wartościowe z perspektywy docelowej grupy potencjalnych klientów.

W trakcie procesu tworzenia Unique Selling Proposition należy także dokładnie zidentyfikować wszystkie aspekty, które odróżniają nasz produkt lub usługę od konkurencyjnych rozwiązań. Warto zwrócić szczególną uwagę na te właściwości, których konkurencja nie może od nas skopiować, gdyż stanowią unikatową cechę, posiadamy zaawansowany know-how na temat ich tworzenia albo są chronione prawem patentowym. Zdecydowanie powinniśmy takie elementy wykorzystać, tworząc przekaz reklamowy.

Finalizując budowę USP dotyczących oferowanych przez nas towarów lub oferty usługowej musimy stworzyć krótkie i zwięzłe wyrażenia jasno komunikujące unikalną wartość sprzedażową. Unique Selling Proposition powinno bezpośrednio odpowiadać na pytanie klienta „Co zyskam, wybierając Wasz produkt lub usługę? Dlaczego jesteście lepsi niż konkurencja?”. Budując treści, należy jednocześnie pamiętać o stosowaniu języka korzyści zamiast bezpośredniego wymieniania cech towaru.