fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Psychologia marketingu, czyli co to?

Na czym polega Psychologia marketingu?

Definicja

Psychologia marketingu jest ważną dziedziną, która pozwala zrozumieć potrzeby oraz zachowania klientów, a przez to dostosować działania promocyjne do ich preferencji. Jest to zatem skuteczne narzędzie wykorzystywane na co dzień w tworzeniu skutecznych kampanii reklamowych.

3 ciekawostki o psychologii marketingu

1. Emocje jako podstawa psychologii marketingu

Twórcy reklam bardzo często odwołują się do emocji w celu zachęcenia odbiorców do skorzystania z oferty. Z reguły wykorzystuje się takie emocje, jak:

  • radość i rozbawienie,
  • smutek oraz współczucie,
  • ciekawość,
  • nostalgia.

To właśnie nimi najczęściej kierują się ludzie podczas codziennych sytuacji. Radość i rozbawienie to pozytywne emocje, które w reklamach sprawiają, że zostaje ona zapamiętana na dłużej. Z kolei smutek i współczucie wykorzystywane są w reklamach, by w odbiorcach wzbudzić litość, co skłania do podejmowania określonych działań. Tego rodzaju emocje w reklamach wykorzystują najczęściej fundacje. Natomiast wzbudzenie ciekawości w materiałach promocyjnych ma za zadanie zachęcić odbiorców do poznawania dalszego przekazu. W reklamach wykorzystuje się też nostalgię, która ma za zadanie przypomnieć markę, która kiedyś była już na rynku.

2. Znaczenie koloru w psychologii marketingu

Dobór koloru w reklamach nigdy nie powinien być przypadkowy. Wszystko ze względu na to, że oddziałuje on na ludzką psychikę. Przykładowo kolor niebieski kojarzony jest z wodą oraz czystością. Ponadto:

  • kolor biały symbolizuje otwartość, szlachetność oraz kojarzony jest z nowoczesnymi technologiami,
  • kolor czarny odzwierciedla produktu luksusowe oraz drogie,
  • kolor żółty symbolizuje radość i szczęście.

Trzeba jednak być świadomym, że kolory te mogą mieć i drugie znaczenie. Kolor niebieski tłumi apetyt, dlatego nie powinno się go używać w reklamach z produktami spożywczymi, z kolei barwa czarna kojarzona może być też ze śmiercią.

3. Pozostałe ważne aspekty psychologii marketingu

W tworzeniu reklam, które trafiają w potrzeby odbiorców oraz wzbudzają w nich pewne emocje, bądź skojarzenia wykorzystuje się także:

  • zmysły – marketing sensoryczny,
  • strategię Cialdiniego,
  • personalizację produktu,
  • efekt wabika,
  • grafikę połączoną ze słowem pisanym.