słownik pojęć marketingowych
ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
ROPO (ang. research online, purchase offline) – definicja. Co to jest?
Poszukiwanie informacji o określonym produkcie w internecie, a następnie dokonywanie jego zakupu w placówce stacjonarnej to zachowanie konsumenckie nazywane ROPO (ang. research online, purchase offline). Jest ono bezpośrednio związane z dynamicznym rozwojem internetowych kanałów sprzedaży e-commerce. Towary, jakie najczęściej są najpierw poszukiwane w sieci web, a następnie kupowane w tradycyjnych sklepach i salonach to m.in. telefony komórkowe, samochody oraz sprzęt audio. Zjawisko dotyczy również rezerwacji noclegów w hotelach oraz rynku ubezpieczeń.
Na czym polega zjawisko ROPO w handlu?
Nowoczesny handel internetowy to sektor, który bezpośrednio odczuwa skutki zakupów w stylu ROPO. Polega on na dokonywaniu zakupu w offline, w sklepie stacjonarnym, po uprzednim sprawdzeniu informacji oraz opinii na temat produktu online, czyli w e-sklepie albo na portalu aukcyjnym lub innego rodzaju serwisie typu marketplace. Zwykle wiadomości te są poszukiwane przy użyciu wyszukiwarki Google i znajdują się na blogach, portalach opiniotwórczych, a także wszelkiego rodzaju porównywarkach cenowych. Częstym miejscem, które odwiedzają klienci, są też media społecznościowe.
Przyczyną efektu ROPO jest chęć pozyskania przez konsumenta produktu w najlepszej możliwej cenie. Nierzadko jednak się zdarza, że sklepy offline i online należące do tej samej sieci oferują towary (np. odzież, buty czy sprzęt RTV/AGD) w lepszych cenach właśnie poprzez sprzedaż internetową. Świadomi klienci udają się do placówek stacjonarnych w celu przetestowania określonego asortymentu, a finalizacji transakcji dokonują przez internet. Warto o tym pamiętać budując strategię i politykę cenową biznesu e-commerce.
Czym jest efekt odwróconego ROPO, czyli SOPO?
Rozważając temat nowoczesnych zachowań konsumenckich, bardzo często można spotkać się z terminem „odwrócone ROPO”, znanym również pod skrótem SOPO (ang. see offline, purchase online). Polega on na tym, że świadomi nabywcy (tzw. prosumenci) testują produkty w sklepie stacjonarnym, a kupują je w internecie, o czym wspomnieliśmy już we wcześniejszym akapicie. Przyczynia się do tego świadomość różnic cenowych, a także możliwości przeprowadzania promocji w danym okresie (np. słynne akcje Black Friday).
Nierzadko przyczyną odwróconego ROPO jest po prostu niedostępność określonych produktów w stacjonarnych placówkach sieci sprzedażowej. Klient, który potrzebuje określonego towaru, zwykle nie czeka na pojawienie się go w asortymencie sklepu, lecz dokonuje zakupu poprzez internet. Według badań przeprowadzonych w Polsce w roku 2016 zjawisko SOPO najczęściej dotyczy takich grup produktowych jak kosmetyki, perfumy, a także wszelkiego rodzaju urządzenia RTV oraz AGD, jak również obuwie i odzież sportowa.
Zjawisko ROPO a ZMOT (Zero Moment of Truth)
Termin ZMOT (ang. zero moment of truth) jest bezpośrednio związany efektem ROPO. Koncepcja ta mówi, że konsumenci coraz szybciej podejmują wstępne decyzje zakupowe, szczególnie dokonując transakcji poprzez kanały internetowe. Często wynikają one nie z emocji, lecz kompleksowej weryfikacji rekomendacji w internecie. Sformułowanie zostało stworzone przez pracownika firmy Google i autora książki o tym samym tytule Jima Lecinskiego. Opisuje on zmianę modelu sprzedaży offline oraz online.
Efekt ROPO a zakupy w kanałach mobilnych
Bardzo ważnym faktem, o którym należy pamiętać rozważając temat ROPO oraz jeg wpływ na budowanie strategii marketingowo-sprzedażowej, jest rozwój kanałów mobilnych. Coraz częściej dochodzi do sytuacji, gdy potencjalni klienci poszukują określonego produktu i porównują towary różnych marek właśnie przy pomocy telefonu komórkowego. Powszechność smartfonów sprawiła, że mogą oni przeglądać rekomendacje produktowe, podróżując do pracy komunikacją miejską czy spacerując po parku.
-
O
- Outsourcing, czyli co to?
- Opis kategorii, czyli co to?
- Opis produktu, czyli co to?
- Optymalizacja techniczna, czyli co to?
- Orphan Pages, czyli co to?
- Odsyłające domeny, czyli co to?
- Off-Site SEO, czyli co to?
- Okres ważności domeny, czyli co to?
- Omnichannel, czyli co to?
- On-Site SEO, czyli co to?
- Opera (przeglądarka), czyli co to?
- Operatory Google, czyli co to?
- Opinie Google, czyli co to?
- Odrzucone sesje, czyli co to?
- Obniżenie pozycji, czyli co to?
- Ochrona prywatności, czyli co to?
- Odnowienie domen, czyli co to?
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
- Organic traffic – co to jest, definicja
- Optymalizacja pod wyszukiwarki – co to jest, definicja
- Outbound marketing – co to jest, definicja
- Open Source – co to jest, definicja
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
-
p
- Public relations, czyli co to?
- Proxy, czyli co to?
- PrestaShop, czyli co to?
- Promocja strony internetowej, czyli co to?
- Pozycjonowanie lokalne, czyli co to?
- Profil linków, czyli co to?
- PPS, czyli co to?
- Prędkość strony, czyli co to?
- Presell Pages, czyli co to?
- Przeglądarka internetowa, czyli co to?
- PPA (Pay Per Action), czyli co to?
- PPL, czyli co to?
- Psychologia marketingu, czyli co to?
- Przyjazny adres URL, czyli co to?
- Psychologia reklamy, czyli co to?
- Python, czyli co to?
- PWA, czyli co to?
- Powracający użytkownicy, czyli kto to?
- Porzucony koszyk, czyli co to?
- Podcast, czyli co to?
- Plik .htaccess, czyli co to?
- Planer Słów Kluczowych, czyli co to?
- Pillar page, czyli co to?
- Piksel Facebook, czyli co to?
- PHP, czyli co to?
- Phantom Google, czyli co to?
- Personal Brand, czyli co to?
- PostgreSQL, czyli co to?
- Page Authority, czyli co to?
- Permission Marketing, czyli co to?
- People Also Ask, czyli co to?
- Performance Max, czyli co to?
- Penalizacja, czyli co to?
- Payday loan, czyli co to?
- Partnerzy Google, czyli kto to?
- Paragraf 31, czyli co to?
- Pamięć cache, czyli co to?
- Paginacja, czyli co to?
- Paid Search, czyli co to?
- PageSpeed Insights, czyli co to?
- SEA (Search Engine Advertising) – co to jest, definicja
- Page rank – co to jest, definicja
- PPC (ang. Pay Per Click) – co to jest, definicja
- Przekierowanie 302 – co to jest, definicja
- Przekierowanie 301 – co to jest, definicja
- Personalizacja wyników wyszukiwania – co to jest, definicja
- Partial match anchor – co to jest, definicja
- Presell pages – co to jest, definicja
- Pingwin Google – co to jest, definicja
- Pingowanie – co to jest, definicja
- q
-
r
- Rozdzielczości ekranu, czyli co to?
- Rozszerzenia cen, czyli co to?
- Rozszerzenia formularzy kontaktowych, czyli co to?
- Rozszerzenie lokalizacji, czyli co to?
- Rozszerzenie objaśnień, czyli co to?
- Rozszerzenie połączeń, czyli co to?
- Rozszerzenie promocji, czyli co to?
- RSS, czyli co to?
- Ruby, czyli co to?
- Ruch referencyjny, czyli co to?
- RAM, czyli co to?
- Rank Brain, czyli co to?
- RLSA, czyli co to?
- REST, czyli co to?
- Remarketing, czyli co to?
- Reklama kontekstowa, czyli co to?
- Responsywna strona, czyli co to?
- Rank Math SEO, czyli co to?
- Real time marketing, czyli co to?
- Reklama natywna, czyli co to?
- Reklama społeczna, czyli co to?
- Rebranding, czyli co to?
- ROAS, czyli co to?
- ReCAPTCHA, czyli co to?
- Recykling treści, czyli co to?
- Referral, czyli co to?
- Reklama elastyczna (responsive ads), czyli co to?
- Reklama komercyjna, czyli co to?
- Rich snippets – co to jest, definicja
- Referrer – co to jest, definicja
- RDFa – co to jest, definicja
- Rankbrain – co to jest, definicja
- ROPO (ang. research online, purchase offline) – co to jest, definicja
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) – co to jest, definicja
- RODO – co to jest, definicja
- Robots.txt – co to jest, definicja
- Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja
- Remarketing (Retargeting) – co to jest, definicja
- Reklama displayowa – co to jest, definicja
-
S
- Syndykacja treści, czyli co to?
- SXO, czyli co to?
- Strona wyjścia, czyli co to?
- Strony dynamiczne, czyli co to?
- Strona wejścia, czyli co to?
- SWOT, czyli co to?
- Struktura nagłówków, czyli co to?
- Strony internetowe, czyli co to?
- Szybkość ładowania, czyli co to?
- Systemy płatności, czyli co to?
- Strony statyczne, czyli co to?
- Strony partnerskie, czyli co to?
- Szyfrowanie danych, czyli co to?
- Subdomena, czyli co to?
- Słowo kluczowe, czyli co to?
- Sitelinks, czyli co to?
- Skalowalność, czyli co to?
- Silosy tematyczne, czyli co to?
- Slogan reklamowy, czyli co to?
- Sprawdzenie responsywności, czyli co to?
- SMO (Social Media Optimization), czyli co to?
- Specjalista SEO, czyli kto to?
- Statystyki odwiedzin, czyli co to?
- SQLite, czyli co to?
- Strona główna, czyli co to?
- SMM, czyli co to?
- Strategia marketingowa, czyli co to?
- Storytelling, czyli co to?
- Spam Score, czyli co to?
- Stopka, czyli co to?
- Strategia pozycjonowania, czyli co to?
- Strona kontaktowa, czyli co to?
- SOAP, czyli co to?
- Strona produktowa, czyli co to?
- SERP, czyli co to?
- Semstorm, czyli co to?
- Senuto, czyli co to?
- SEOquake, czyli co to?
- Service Design, czyli co to?
- Serwer DHCP, czyli co to?
- Sesja, czyli co to?
- Shoper, czyli co to?
- Sieć wyszukiwania, czyli co to?
- Siatka powiązań, czyli co to?
- Sekcje witryny, czyli co to?
- Segmentacja, czyli co to?
- Search box, czyli co to?
- Scrum, czyli co to?
- SEM, czyli co to?
- Satelity, czyli co to?
-
t
- TTFB, czyli co to?
- Transfer domen, czyli co to?
- Thin content, czyli co to?
- TikTok, czyli co to?
- Time to Interactive, czyli co to?
- Tiny text, czyli co to?
- TITLE, czyli co to?
- TITLE tag, czyli co to?
- Topical authority, czyli co to?
- Trade marketing, czyli co to?
- Testy A/B, czyli co to?
- Techniki nieetyczne, czyli co to?
- Targetowanie geograficzne, czyli co to?
- Targetowanie demograficzne, czyli co to?
- Targetowanie socjograficzne, czyli co to?
- TLS – co to jest, definicja
- TLD – co to jest, definicja
- Target – co to jest, definicja
- Trust Rank – co to jest, definicja
- Targetowanie – behavioralne i kontekstowe – co to jest, definicja
-
u
- User Generated Content, czyli co to?
- Usunięcie z indeksu, czyli co to?
- Usuwanie sztucznych linków, czyli co to?
- Uszkodzone linki, czyli co to?
- UTM generator, czyli co to?
- Utrzymanie strony, czyli co to?
- Użyteczność strony, czyli co to?
- Uczenie maszynowe (Machine learning), czyli co to?
- Ubersuggest, czyli co to?
- UI, czyli co to?
- Unikalna treść, czyli co to?
- Up-selling, czyli co to?
- URL Rating, czyli co to?
- User agent, czyli co to?
- User-Agent – co to jest, definicja
- UX (ang. User experience) – co to jest, definicja
- USP (ang. Unique Selling Proposition) – co to jest, definicja
- Usability – co to jest, definicja
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator) – co to jest, definicja
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors) – co to jest, definicja