fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Użyteczność strony, czyli co to?

Na czym polega Użyteczność strony?

Definicja

Użyteczność strony to sposób projektowania stron internetowych, który jest nastawiony na potrzeby użytkowników. Oznacza to, że użyteczne strony są wydajne, łatwe w obsłudze, a także dostarczają satysfakcji użytkownikom i są dla nich atrakcyjne wizualnie. Stworzenie użytecznej strony nie jest więc prostym zadaniem.

3 ciekawostki o użyteczności strony

Czynniki wpływające na jakość korzystania ze strony internetowej

Jednoznaczne określenie, jakie czynniki pozytywnie wpływają na użyteczność strony, było zadaniem, z którym mierzyło się wielu specjalistów. Ostatecznie wyznaczono 5 czynników o znaczącym wpływie na jakość użytkowania strony www. Są to:

  •  learnability – nauczalność,
  • efficiency – efektywność,
  • satisfaction – satysfakcja,
  • memorability – zapamiętywalność,
  • errors – błędy.

Nauczalność to poziom trudność wykonywanych czynności, która wpływa na to, jak szybko użytkownik może nauczyć się korzystania z danej strony www, a efektywność to czas potrzebny do wykonania czynności. Z koeli satysfakcja wiąże się z nastawieniem użytkowników do danej strony internetowej. Istotna jest także zapamiętywalność, czyli to, jak szybko użytkownik nabył umiejętność poruszania się po stronie i zapamiętał zasady jej obsługi. Ilość błędów popełnionych w czasie korzystania z witryny także pozwala poznać stopień poprawności jej działania.

Jak poprawić użyteczność strony?

Tworząc stronę internetową warto pamiętać o kilku zasadach, które sprawią, że będzie ona użyteczna oraz przyjazna dla użytkowników. Kluczowe jest:

  • prosta i przejrzysta nawigacja,
  • responsywność,
  • spójność wizualna oraz treści,
  • zachowanie hierarchii,
  • łatwy dostęp do danych kontaktowych,
  • szybkość ładowania,
  •  wysokiej jakości content.

Sprawdzanie użyteczności strony

Aby mieć pewność, że dana strona jest użyteczna, warto skorzystać z dostępnych narzędzi, które dokonają jej analizy. Zalicza się do nich:

  • analizę heurystyczną,
  • testy na znajomych,
  • kontakt z odbiorcami,
  •  testy A/B.