fbpx

słownik pojęć marketingowych

UX (ang. User experience) – definicja. Co to jest?

UX (ang. User experience) – definicja. Co to jest?

UX (ang. User experience) - co to jest, definicja

Projektowanie stron internetowych i aplikacji mobilnych to dynamicznie rozwijające się dziedziny, w których niezmiernie ważna jest wysoka użyteczność. Za pozytywne doświadczenia użytkowników odpowiada przemyślany, a zarazem odpowiednio zaprojektowany UX (ang. User Experience). Termin ten dotyczy całościowego ujęcia wszystkich aspektów związanych z wyglądem witryn czy interfejsu oprogramowania informatycznego. Składają się na niego takie elementy jak ułożenie przycisków, projekt graficzny czy funkcjonalny.

Zagadnienia z zakresu UX/UI są niezmiernie ważne przy projektowaniu wszelkiego rodzaju stron sprzedażowych (tzw. landing page), formularzy rejestracyjnych i kontaktowych oraz sklepów internetowych. Właściwe zaprojektowanie witryny przyczynia się do podniesienia współczynnika konwersji, a jednocześnie obniżenia wskaźnika odrzuceń czy liczby porzuconych koszyków w e-sklepie. User Experience jest bardzo istotne dla biznesów działających w branży e-commerce.

Jakie są zasady UX?

Istnieje szereg elementów, o których należy pamiętać, projektując nowoczesne strony www oraz aplikacje. Jakie są zasady UX, na które powinniśmy zwrócić uwagę?

Technologia RWD dla urządzeń mobilnych

Jednym z podstawowych czynników wpływających na pozytywne doświadczenia użytkowników, czyli User Experience jest zadbanie o prawidłowe wyświetlanie treści na ekranach o różnych wymiarach, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Z tego względu stosowanie technologii RWD przy budowie witryn oraz oprogramowania informatycznego jest koniecznością.

Uproszczona architektura informacji

Kolejnym ważnym aspektem jest maksymalnie zoptymalizowana, a zarazem uproszczona architektura informacji. Zasada „trzech kliknięć” mówi, że internautę powinna dzielić odległość nie więcej niż 3 klików pomiędzy stroną główną a kolejnymi podstronami, np. kategorii lub podkategorii w sklepie internetowym. Ułatwia to poruszanie się po serwisie.

Przejrzysta nawigacja i formularze

Prosta i przejrzysta nawigacja, a także intuicyjne formularze z minimalną ilością pół do wypełnienia to czynniki, które pozytywnie wpływają na UX. User Experience jest również związany z widocznością przycisków nawigacyjnych oraz obecnością CTA. Warto zatem zadbać, by internauta nie musiał zastanawiać się, w jaki sposób dotrzeć do potrzebnych informacji.

Rozmieszczenie przycisków i tekstu

Przemyślane rozmieszczenie przycisków oraz tekstu na podstawie badań eye-trackingowych zdecydowanie wpływa na podniesienie ilości konwersji, zarazem zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Często stosowanym układem jest ułożenie treści w kształcie litery F. Dla wielu witryn to dobry punkt wyjściowy, który powinien być dopracowany poprzez kolejne testy (np. mapy cieplne).

Możliwość zakupów bez rejestracji

Umożliwienie robienia zakupów bez konieczności rejestracji to kolejna ważna zasada dobrego UX sklepu internetowego. Wielu użytkowników nie chce tracić czasu na uzupełnianie formularza rejestracyjnego. Warto zatem pozwolić im na przeprowadzenie transakcji najszybciej i najprościej, jak to tylko możliwe, bez potrzeby pobierania od nich nadmiarowych danych.

Szybkość ładowania strony www

Czynnikiem, który ma zasadniczy wpływa na User Experience, a także pozycjonowanie SEO jest szybkość ładowania strony www. Wiele osób nadal korzysta z mniej wydajnych urządzeń, a także nie ma dostępu do szybkich łącz internetowych. Należy tak zaprojektować stronę www, by również oni mogli bez przeszkód z niej korzystać.