fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

TTFB, czyli co to?

Na czym polega TTFB?

Definicja

TTFB – ang. Time To First Byte jest metryką wydajności. Określa czas reakcji serwera, czyli czas, jaki upływa od momentu wysłania zapytania przez przeglądarkę, do czasu, kiedy serwer odpowie oraz zacznie generować stronę www.

3 ciekawostki o TTFB

1. Z czego składa się TTFB?

TTFB to jeden z istotnych czynników wpływających na czas ładowania strony. Im jego wartość jest krótsza, tym lepiej. W skład TTFB zalicza się:

  • czas komunikacji z serwerem DNS,
  • czas od wykonania żądania do otrzymania pierwszego bajtu,
  • czas wykonania przekierowania,
  • czas na połączenie i negocjacje TLS.

Jak więc widać to dość złożony czynnik mający duże znaczenie w przypadku ładowania się strony, co z kolei powiązane jest z użytecznością witryny dla użytkowników, a także jej pozycją w wynikach wyszukiwania.

2. Co wpływa na wartość TTFB?

Na wartość TTFB wpływa wiele zmiennych. Są to przede wszystkim:

  • lokalizacja – wartość TTFB może się różnić w zależności od odległości serwera testującego od testowanej witryny,
  • obciążanie serwera – czas, jaki serwer potrzebuje na przetworzenie żądania i rozpoczęcie wysyłania danych do użytkownika,
  • rodzaj strony – wynik może się różnić w zależności czy dana strona jest główną, czy jest podstroną domeny,
  • infrastruktura techniczna – wydajność urządzeń,
  • caching – wykorzystanie serwerów buforujących.

Dodatkowo na wartość TTFB wpływa też to, w jaki sposób jest generowana strona. W przypadku stron statycznych można osiągać niższe wartości TTFB niż w witrynach renderowanych po stronie serwera.

3. Sprawdzanie wartości TTFB

Czas odpowiedzi serwera można sprawdzić na kilka sposobów. Najlepiej jest w tym celu wykorzystać dostępne narzędzia takie, jak:

  • Google PageSpeed Insights,
  •  Pingdom,
  • GTmetrix,
  • WebPageTest,
  • Dareboost,
  • KeyCDN.

Tego rodzaju narzędzia oferują analizę strony, dostarczają szczegółowe raporty, a także niektóre z nich zapewniają sugestie, które pozwalają na optymalizację strony oraz poprawę jej wydajności. Do zaawansowanych narzędzi zalicza się WebPageTest, które pozwala na testowanie strony w różnych lokalizacjach oraz na różnych urządzeniach.