fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Penalizacja, czyli co to?

Na czym polega Penalizacja?

Definicja

Penalizacja to proces stosowany przez Google, którego celem jest wyeliminowanie stron internetowych posługujących się nieuczciwymi i nieetycznymi technikami. Działania penalizacyjne mają poważne skutki dla takich witryn i wpływają na ich pozycje w wynikach wyszukiwania.

3 ciekawostki o penalizacji

1. Kiedy stosuje się penalizację?

Penalizacja, czyli nakładanie kar przez Google stosowana jest tylko w uzasadnionych przypadkach. Przede wszystkim karane są strony stosujące techniki pozycjonowania zaliczane do Black Hat SEO, czyli niezgodne z zasadami dla webmasterów określonymi przez Google. Bardzo często penalizacja ma miejsce, gdy strona www:

  • używa nadmiernego nasycenia słowami kluczowymi,
  • jest niskiej jakości oraz zawiera bezwartościowe treści,
  • stosuje nieprawidłowy profil linków,
  • łamie zasady bezpieczeństwa,
  • stosuje działania zaliczane do spamu.

To tylko kilka przykładów działań, za które z całą pewnością strona www zostanie ukarana, gdy zostaną one wykryte przez algorytmy Google.

2. Rodzaje penalizacji

Wyróżnia się dwa podstawowe sposoby nakładania kar w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk SEO. Są to:

  • automatyczna penalizacja,
  • ręczna penalizacja.

W przypadku automatycznej penalizacji kara nakładana jest przez algorytmy Google w sposób automatyczny. Algorytmy analizują strony internetowe pod kątem nieetycznych praktyk pozycjonowania i w momencie ich wykrycia nakładają tak zwany filtr. Z kolei ręczna penalizacja polega na nałożeniu kary na witrynę www przez pracownika Google, który po dokonanej analizie uzna, że stosuje ona niedozwolone techniki SEO. Warto mieć na uwadze, że w przypadku automatycznej penalizacji właściciel strony internetowej nie zostanie powiadomiony w nałożeniu kary, z kolei ręczna penalizacja związana jest z wysłaniem powiadomienia o tym fakcie, które widoczne jest w panelu Google Search Console.

3. Konsekwencje penalizacji

Jeżeli dana witryna zostanie ukarana przez filtr ręczny lub algorytmiczny Google, wtedy jej pozycja w wynikach wyszukiwania znacznie spada. Oznacza to, że nie pojawi się ona na pierwszych stronach, a co za tym idzie, odnotowuje znaczący spadek liczby odwiedzin oraz ruchu. To może przyczyniać się między innymi do mniejszych dochodów ze sprzedaży.