fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

PPA (Pay Per Action), czyli co to?

Na czym polega PPA (Pay Per Action)?

Definicja

Pay Per Action jest to jeden z popularnych modeli rozliczania reklam internetowych. PPA odnosi się do płatności za wykonanie konkretnej czynności, jak przykładowo zakup produktu. Model ten kładzie duży nacisk na konwersję oraz rezultaty, co sprawia, że jest chętnie wybierany.

3 ciekawostki o PPA

1. Rodzaje akcji w modelu PPA

W przypadku Pay Per Action reklamodawca płaci za reklamę dopiero w momencie wykonania ustalonej wcześniej akcji. Tą akcją może być:

  • kliknięcie w reklamę,
  • zakup produktu,
  • rejestracja w serwisie,
  • pobranie pliku,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  •  zapisanie się do newslettera,
  • oglądnięcie całej reklamy w formie wideo.

Oczywiście może to być także inna akcja. Ważne, aby była precyzyjnie określona przed rozpoczęciem kampanii reklamowej.

2. Zalety Pay Per Action

Ze względu na to, że PPA wiąże się z ponoszeniem wydatków za określone akcje, jest popularnym modelem wśród wielu przedsiębiorstw inwestujących w reklamę. Jednak nie jest to jedyna zaleta tego sposobu rozliczania. Do innych korzyści zalicza się także:

  • skuteczność,
  • brak ryzyka finansowego,
  • skuteczną kontrolę budżetu,
  • skupienie się na konwersji.

Możliwość monitorowania skuteczności oraz mierzenia wyników sprawia, że w prosty sposób można sprawdzić ROI, czyli koszt zwrotu z inwestycji, z kolei wiedza odnośnie tego, za jakie działania ponoszone są koszty, pozwala ograniczyć ryzyko finansowe związane z nieopłacalnymi działaniami. Dzięki rozliczaniu się za konkretne akcje reklamodawca ma pełną kontrolę nad wydatkami, a także może wyznaczyć maksymalny budżet. Z kolei skupienie się na konwersji oraz jakości, a nie ilości, przyczynia się bezpośrednio do zwiększenia przychodów.

3. Gdzie wykorzystuje się model PPA?

Pay Per Action to model rozliczenia reklam internetowych chętnie stosowany w przypadku kampanii remarketingowych, czyli tych skupiających działania na dotarciu do klientów, którzy wykazali wcześniej zainteresowanie usługą lub produktem. Ponadto PPA wykorzystywany jest w programach afiliacyjnych i partnerskich oraz w e-commerce.