fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Referral, czyli co to?

Na czym polega Referral?

Definicja

Referral to ruch na stronie internetowej, który może być monitorowany z wykorzystaniem narzędzi od Google. Do tego rodzaju ruchu zalicza się wejścia na stronę internetową pochodzące z innych stron www.

3 ciekawostki o ruchu referral

1. Czy ruch referral jest ważny?

Ruch referral jest bezpośrednio powiązany ze strategią link buildingu, ponieważ pozwala ocenić jej skuteczność. Dodatkowo ten rodzaj ruchu na stronie internetowej może być potwierdzeniem tego, że dana witryna publikuje wartościowe treści doceniane przez użytkowników, którymi chętnie się dzielą z innymi. Monitorowanie ruchu referral jest doskonałym sposobem na sprawdzanie skuteczności prowadzonych działań promocyjnych i może być ważną wskazówką, czy są one efektywne, czy może konieczna jest zmiana strategii.

2. Sposób na zwiększenie ruchu referral

Aby poprawić ruch referral, należy przede wszystkim skupić się na zdobywaniu linków z wiarygodnych stron internetowych. Można to osiągnąć, przykładowo nawiązując współpracę z blogerami, a także właścicielami innych popularnych witryn. Ponadto, aby zwiększyć ruch można:

  • dzielić się wartościowym contentem na forach lub blogach,
  • współpracować z influencerami,
  • podejmować działania SEO,
  • zadbać o wartościowe treści na stronie www,
  • korzystać z porównywarek cen.

Sposób, w jaki dana witryna będzie zdobywać większy ruch referral, należy uzależnić od specyfiki branży, a także grupy odbiorców.

3. Możliwości monitorowania ruchu referral

Podstawowym narzędziem, które pozwala na sprawdzenie ruchu referral na danej witrynie, jest Google Analytics. Po zalogowaniu się na konto należy z menu wybrać Pozyskiwanie, Cały ruch, a na końcu Kanały i raport Referral. W efekcie ukaże się lista stron, które są źródłem ruchu. Zestawienie pokazuje także ilość użytkowników odwiedzających z poszczególnych stron.

Aby móc skorzystać z funkcji Google Analytics dotyczącej ruchu referral, wcześniej należy odpowiednio skonfigurować konto oraz dodać tag śledzący do każdej podstrony danej witryny internetowej.