Merchant Center to platforma Google przeznaczona dla właścicieli sklepów internetowych. Umożliwia łatwiejsze zaprezentowanie poszczególnych produktów, a co za tym idzie – dotarcie do większej ilości potencjalnych i zdecydowanych klientów.
Merchant Center
Jak działa Google Merchant Center?

Jeśli dana osoba wprowadzi asortyment sklepu za pomocą specjalnych formularzy, wyniki ukażą się po wpisaniu konkretnych fraz w zakładce „Zakupy”. Dzięki temu można znacznie szybciej wyszukać daną rzecz, zaoszczędzając czas spędzony na kompleksowym analizowaniu ofert wybranych e-sklepów.

Merchant Center – najważniejsze informacje

Najważniejsze informacje o Google Merchant Center:

  • w celu przechowywania plików informacyjnych dot. danych produktów należy utworzyć konto GMC (ang. Google Merchant Center), korzystając ze źródła: google.com/retail/solutions/merchant-center;
  • konfiguracja Google Merchant Center jest potrzebna, aby podać szczegółowe informacje o swoim przedsiębiorstwie;
  • jeśli chcemy być pewni, że nasza witryna spełnia wszystkie wymagania, powinniśmy zgłosić prawo do adresu URL witryny, a dodatkowo zweryfikować go;
  • utworzenie kanału produktowego jest niezbędne w celu poinformowania Google, jakie produkty w sprzedaży online są aktualnie dostępne;
  • fundamentalnym celem Merchant Center jest umożliwienie zainteresowanym przedsiębiorstwom gromadzenia i udostępniania informacji o produktach (np. zdjęć oraz cen).

Google Merchant Center integruje się także z innymi usługami giganta z Mountain View (np. wizytówka GMF – Google Moja Firma). Jest to bardzo pomocne w nadzorowaniu marketingu i e-commerce opartego na usługach Google.

Dlaczego warto korzystać z Google Merchant Center? – zalety tego rozwiązania!

Platforma Google Merchant Center umożliwia bieżące aktualizowanie informacji o towarach. W konsekwencji klienci mają dostęp wyłącznie do „najświeższych” i najbardziej wiarygodnych informacji, a także do najnowszych promocji.

Narzędzie udostępnia również kompleksowe dane dot. statystyk pozwalających na weryfikację popularności konkretnych przedmiotów, na których podstawie można wdrożyć odpowiednie strategie marketingowe. Warto również wiedzieć, iż poszczególne rozwiązania są zawarte we wskazówkach od web developerów, przez co zwiększanie potencjału reklamowego swojego sklepu internetowego jest po części darmowe.

Merchant Center – zalety

Korzyści, jakie wiążą się z wdrożenia Google Merchant Center:

  • pomoc w działaniach marketingowych,
  • możliwość połączenia oferty sklepu z Google Ads (za darmo),
  • dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów,
  • wyprzedzenie konkurencji w Google,
  • możliwość bezpłatnego wyświetlania produktów dostępnych lokalnie.

Jak zintegrować stronę z Google Merchant Center?

Aby zintegrować stronę z Google Merchant Center, należy wykonać kilka prostych kroków, a mianowicie:

  1. utworzyć konto lub zalogować się na dedykowanej stronie Google Merchant Center;
  2. dokonać aktualizacji niezbędnych informacji o sklepie (np. zaktualizować kraj, nazwę sklepu oraz prowadzący do niego adres URL);
  3. zweryfikować witrynę (kopiując kod HTML z ramki – w sekcji pt.: „Inne metody”);
  4. zalogować się do panelu sklepu internetowego e-commerce;
  5. wejść w „Narzędzia”, wybrać „Narzędzia webmastera”, a następnie kliknąć „Weryfikacja strony dla Google” i wkleić tam kod HTML.

Jakie rozwiązania udostępnia Google Merchant Center?

Za pomocą Google Merchant Center można skorzystać z kilku typów rozwiązań umożliwiających promowanie swojego sklepu internetowego. Najciekawsze i najbardziej skuteczne to m.in.:

  • reklamy produktowe – towary zaimplementowane do Google Merchant Center można promować za pomocą opisów, cen oraz zdjęć we współpracy z kampaniami Google Ads;
  • remarketing dynamiczny – opcja pozwalająca na wyświetlanie i prezentowanie reklam displayowych konkretnym grupom odbiorców sprecyzowanych na podstawie zainteresowań oraz lokalizacji;
  • bezpłatne lokalne informacje produktowe – program Google Merchant Center jest także przeznaczony dla sklepów stacjonarnych (w celu wyświetlania darmowych informacji nie trzeba nawet tworzyć kampanii reklamowej);
  • promocje – dzięki funkcjonalnościom GMC, możemy wprowadzać promocje na konkretne produkty i bezpłatnie je reklamować);
  • oceny produktów – każdy użytkownik może wystawiać opinie na temat poszczególnych produktów (najbardziej renomowane towary interesują największą rzeszę klientów).

Pamiętajmy, że Google Merchant Center akumuluje oceny od klientów, co umożliwia wyświetlanie plakietki z tzw. oceną sprzedawcy na oficjalnej stronie danego sklepu www.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce Google Merchant Center.

#1 Kto powinien skorzystać z Google Merchant Center?

Google Merchant Center jest platformą przeznaczoną wszystkim przedsiębiorcom, którzy działają w szeroko pojętej branży e-commerce. Bez znaczenia, czy dopiero rozpoczynasz swoją działalność w sieci, czy chcesz po prostu dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów – rozwiązanie to wesprze Twoje działania marketingowe, umożliwiając m.in. połączenie oferty wybranego sklepu internetowego z Google Ads (dawniej AdWords).

#2 Dlaczego warto zdecydować się na Google Merchant Center?

Google Merchant Center pomoże zostać zauważonym na tle konkurencji w jednej z najpopularniejszych wyszukiwarek świata, czyli Google. Jej światowy udział na rynku wyszukiwarek wynosi aż 92% (źródło: Statcounter GlobalStats). Pozostałe pozycje zajmują kolejno: Bing (3,15%), Baidu (1,80%), Yahoo! (1,53%), YANDEX (1,05%) oraz DuckDuckGo (0,50%).

#3 Co zawiera plik produktowy w Google Merchant Center?

Dokument zawierający podstawowe informacje o produktach bazuje na 7 istotnych elementach:

  • nazwie produktu,
  • cenie,
  • opisie,
  • informacjach o dostępności,
  • numerze katalogowym,
  • Adresach URL dla zdjęcia i karty produktu,
  • GTIN (ang. Global Trade Item Number).

GTIN to Globalny Numer Jednostki Handlowej określający kod przedmiotu handlu.

#4 Jak wgrać plik produktowy do Google Merchant Center?

W celu wgrania pliku danych należy wejść w dedykowaną zakładkę pt.: „Plik danych”, a następnie kliknąć funkcję „Dodaj”. Po wybraniu odpowiedniego pliku z komputera powinniśmy wybrać kraj oraz język sprzedaży, a następnie odpowiednio nazwać plik produktowy (określając również, w jaki sposób plik danych zostanie finalnie wgrany).