słownik pojęć marketingowych
Merchant Center – co to jest, definicja
Merchant Center – definicja. Co to jest?
Merchant Center to platforma Google przeznaczona dla właścicieli sklepów internetowych. Umożliwia łatwiejsze zaprezentowanie poszczególnych produktów, a co za tym idzie – dotarcie do większej ilości potencjalnych i zdecydowanych klientów.
Jak działa Google Merchant Center?
Jeśli dana osoba wprowadzi asortyment sklepu za pomocą specjalnych formularzy, wyniki ukażą się po wpisaniu konkretnych fraz w zakładce „Zakupy”. Dzięki temu można znacznie szybciej wyszukać daną rzecz, zaoszczędzając czas spędzony na kompleksowym analizowaniu ofert wybranych e-sklepów.
Merchant Center – najważniejsze informacje
Najważniejsze informacje o Google Merchant Center:
- w celu przechowywania plików informacyjnych dot. danych produktów należy utworzyć konto GMC (ang. Google Merchant Center), korzystając ze źródła: google.com/retail/solutions/merchant-center;
- konfiguracja Google Merchant Center jest potrzebna, aby podać szczegółowe informacje o swoim przedsiębiorstwie;
- jeśli chcemy być pewni, że nasza witryna spełnia wszystkie wymagania, powinniśmy zgłosić prawo do adresu URL witryny, a dodatkowo zweryfikować go;
- utworzenie kanału produktowego jest niezbędne w celu poinformowania Google, jakie produkty w sprzedaży online są aktualnie dostępne;
- fundamentalnym celem Merchant Center jest umożliwienie zainteresowanym przedsiębiorstwom gromadzenia i udostępniania informacji o produktach (np. zdjęć oraz cen).
Google Merchant Center integruje się także z innymi usługami giganta z Mountain View (np. wizytówka GMF – Google Moja Firma). Jest to bardzo pomocne w nadzorowaniu marketingu i e-commerce opartego na usługach Google.
Dlaczego warto korzystać z Google Merchant Center? – zalety tego rozwiązania!
Platforma Google Merchant Center umożliwia bieżące aktualizowanie informacji o towarach. W konsekwencji klienci mają dostęp wyłącznie do „najświeższych” i najbardziej wiarygodnych informacji, a także do najnowszych promocji.
Narzędzie udostępnia również kompleksowe dane dot. statystyk pozwalających na weryfikację popularności konkretnych przedmiotów, na których podstawie można wdrożyć odpowiednie strategie marketingowe. Warto również wiedzieć, iż poszczególne rozwiązania są zawarte we wskazówkach od web developerów, przez co zwiększanie potencjału reklamowego swojego sklepu internetowego jest po części darmowe.
Merchant Center – zalety
Korzyści, jakie wiążą się z wdrożenia Google Merchant Center:
- pomoc w działaniach marketingowych,
- możliwość połączenia oferty sklepu z Google Ads (za darmo),
- dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów,
- wyprzedzenie konkurencji w Google,
- możliwość bezpłatnego wyświetlania produktów dostępnych lokalnie.
Jak zintegrować stronę z Google Merchant Center?
Aby zintegrować stronę z Google Merchant Center, należy wykonać kilka prostych kroków, a mianowicie:
- utworzyć konto lub zalogować się na dedykowanej stronie Google Merchant Center;
- dokonać aktualizacji niezbędnych informacji o sklepie (np. zaktualizować kraj, nazwę sklepu oraz prowadzący do niego adres URL);
- zweryfikować witrynę (kopiując kod HTML z ramki – w sekcji pt.: „Inne metody”);
- zalogować się do panelu sklepu internetowego e-commerce;
- wejść w „Narzędzia”, wybrać „Narzędzia webmastera”, a następnie kliknąć „Weryfikacja strony dla Google” i wkleić tam kod HTML.
Jakie rozwiązania udostępnia Google Merchant Center?
Za pomocą Google Merchant Center można skorzystać z kilku typów rozwiązań umożliwiających promowanie swojego sklepu internetowego. Najciekawsze i najbardziej skuteczne to m.in.:
- reklamy produktowe – towary zaimplementowane do Google Merchant Center można promować za pomocą opisów, cen oraz zdjęć we współpracy z kampaniami Google Ads;
- remarketing dynamiczny – opcja pozwalająca na wyświetlanie i prezentowanie reklam displayowych konkretnym grupom odbiorców sprecyzowanych na podstawie zainteresowań oraz lokalizacji;
- bezpłatne lokalne informacje produktowe – program Google Merchant Center jest także przeznaczony dla sklepów stacjonarnych (w celu wyświetlania darmowych informacji nie trzeba nawet tworzyć kampanii reklamowej);
- promocje – dzięki funkcjonalnościom GMC, możemy wprowadzać promocje na konkretne produkty i bezpłatnie je reklamować);
- oceny produktów – każdy użytkownik może wystawiać opinie na temat poszczególnych produktów (najbardziej renomowane towary interesują największą rzeszę klientów).
Pamiętajmy, że Google Merchant Center akumuluje oceny od klientów, co umożliwia wyświetlanie plakietki z tzw. oceną sprzedawcy na oficjalnej stronie danego sklepu www.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce Google Merchant Center.
#1 Kto powinien skorzystać z Google Merchant Center?
Google Merchant Center jest platformą przeznaczoną wszystkim przedsiębiorcom, którzy działają w szeroko pojętej branży e-commerce. Bez znaczenia, czy dopiero rozpoczynasz swoją działalność w sieci, czy chcesz po prostu dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów – rozwiązanie to wesprze Twoje działania marketingowe, umożliwiając m.in. połączenie oferty wybranego sklepu internetowego z Google Ads (dawniej AdWords).
#2 Dlaczego warto zdecydować się na Google Merchant Center?
Google Merchant Center pomoże zostać zauważonym na tle konkurencji w jednej z najpopularniejszych wyszukiwarek świata, czyli Google. Jej światowy udział na rynku wyszukiwarek wynosi aż 92% (źródło: Statcounter GlobalStats). Pozostałe pozycje zajmują kolejno: Bing (3,15%), Baidu (1,80%), Yahoo! (1,53%), YANDEX (1,05%) oraz DuckDuckGo (0,50%).
#3 Co zawiera plik produktowy w Google Merchant Center?
Dokument zawierający podstawowe informacje o produktach bazuje na 7 istotnych elementach:
- nazwie produktu,
- cenie,
- opisie,
- informacjach o dostępności,
- numerze katalogowym,
- Adresach URL dla zdjęcia i karty produktu,
- GTIN (ang. Global Trade Item Number).
GTIN to Globalny Numer Jednostki Handlowej określający kod przedmiotu handlu.
#4 Jak wgrać plik produktowy do Google Merchant Center?
W celu wgrania pliku danych należy wejść w dedykowaną zakładkę pt.: „Plik danych”, a następnie kliknąć funkcję „Dodaj”. Po wybraniu odpowiedniego pliku z komputera powinniśmy wybrać kraj oraz język sprzedaży, a następnie odpowiednio nazwać plik produktowy (określając również, w jaki sposób plik danych zostanie finalnie wgrany).
- j
-
k
- Końcówki domen, czyli co to?
- Koszt konwersji, czyli co to?
- Konwersja w Google Ads, czyli co to?
- Konwersja mailingu, czyli co to?
- Kompresja zdjęć, czyli co to?
- Komentarze blogowe, czyli co to?
- Komenda site:, czyli co to?
- Koliber (Algorytm Koliber), czyli co to?
- Kod weryfikacyjny Google, czyli co to?
- KISS, czyli co to?
- Keyword Surfer, czyli co to?
- Keyword proximity, czyli co to?
- Keyword prominence, czyli co to?
- Keyword funnel, czyli co to?
- Katalogowanie, czyli co to?
- Kary wyszukiwarki, czyli co to?
- Kanibalizacja słów kluczowych, czyli co to?
- Kanały pozyskiwania użytkowników, czyli co to?
- Kampania reklamowa, czyli co to?
- KPI – (ang. Key Performance Indicator) – co to jest, definicja
- Konwersja, Współczynnik konwersji, Optymalizacja Konwersji – co to jest
- Komenda cache – co to jest, definicja
- Kliknięcie – co to jest, definicja
- Keyword stuffing – co to jest, definicja
- Keyword density – co to jest, definicja
- Katalog stron – co to jest, definicja
- Karty rozszerzone – co to jest, definicja
-
l
- Linki pośrednie, czyli co to?
- Linki sponsorowane, czyli co to?
- Localo (Surfer Local), czyli co to?
- Logo, czyli co to?
- Lokalni Przewodnicy Google, czyli co to?
- LSI keywords, czyli co to?
- Linki nienaturalne, czyli co to?
- Lojalność użytkowników, czyli co to?
- Logi serwera, czyli co to?
- Local Pack, czyli co to?
- Linki bezpośrednie, czyli co to?
- LinkedIn, czyli co to?
- Link względny, czyli co to?
- Link velocity, czyli co to?
- Link relevance, czyli co to?
- Link reclamation, czyli co to?
- Lejek sprzedażowy, czyli co to?
- Link bezwzględny, czyli co to?
- Link Exchange, czyli co to?
- Link graficzny, czyli co to?
- Link Hoarding, czyli co to?
- Liczba poziomów zagnieżdżenia, czyli co to?
- Link juice, czyli co to?
- Link burst, czyli co to?
- Leniwe ładowanie, czyli co to?
- Leady, czyli co to?
- Lead sprzedażowy, czyli co to?
- Lead Magnet, czyli co to?
- LCP, czyli co to?
- Lazy loading, czyli co to?
- LTV (ang. Lifetime value) – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
- Linkowanie (ang. Link building), backlink – co to jest, definicja
- Linki sponsorowane – co to jest, definicja
- Linki naturalne – co to jest, definicja
- Link profile – co to jest, definicja
- Link baiting – co to jest, definicja
- Landing page – co to jest, definicja
-
m
- Mikrokonwersja, czyli co to?
- Minifikacja, czyli co to?
- Misja firmy, czyli co to?
- Mobile First, czyli co to?
- Modele atrybucji uwzględnienia pozycji, czyli co to?
- Model biznesowy, czyli co to?
- Model biznesu na kanwie, czyli co to?
- Modyfikator dopasowania przybliżonego
- Moodboard, czyli co to?
- Modele atrybucji ostatniego kliknięcia, czyli co to?
- Marketing operacyjny, czyli co to?
- Mapy ciepła, czyli co to?
- Marka (brand), czyli co to?
- Marketing produktów, czyli co to?
- Marketing relacji, czyli co to?
- Marketplace, czyli co to?
- Mem, czyli co to?
- Messenger, czyli co to?
- Metoda SMARTER, czyli co to?
- Microsoft Edge, czyli co to?
- Midjourney, czyli co to?
- Multilingual SEO, czyli co to?
- MySQL, czyli co to?
- Mailing, czyli co to?
- Microdata, czyli co to?
- MOZ (SEOmoz), czyli co to?
- Microcopy, czyli co to?
- Menedżer reklam Facebook, czyli co to?
- Mapy Google, czyli co to?
- Marketing cyfrowy, czyli co to?
- Marketing internetowy, czyli co to?
- Marka premium, czyli co to?
- Manipulacja wynikami wyszukiwania, czyli co to?
- Mobile Friendly Test – co to jest, definicja
- Meta keywords – co to jest, definicja
- Merchant Center – co to jest, definicja
- Mikroformaty – co to jest, definicja
- Metatag robots – co to jest, definicja
- Metatag description – co to jest, definicja
- Marker danych – co to jest, definicja
- Meta tagi – co to jest, definicja
- Media społecznościowe – co to jest, definicja
- Marketing mobilny – co to jest, definicja
- Marketing automation – co to jest, definicja
-
n
- Newsletter, czyli co to?
- Noarchive tag, czyli co to?
- NPS, czyli co to?
- Nieprzyjazny adres URL, czyli co to?
- Nieprawidłowy ruch na stronie, czyli co to?
- Neuromarketing, czyli co to?
- Nagłówki H H, czyli co to?
- Nagłówki Hx, czyli co to?
- NAP, czyli co to?
- Narzędzia do minifikacji, czyli co to?
- Naver, czyli co to?
- Negative keywords, czyli co to?
- Naming, czyli co to?
- Noindex – co to jest, definicja
- Newsletter – co to jest, definicja
- Not provided – co to jest, definicja
- NOA – Najbardziej oczekiwana akcja – co to jest, definicja
- Nofollow – co to jest, definicja
-
O
- Outsourcing, czyli co to?
- Opis kategorii, czyli co to?
- Opis produktu, czyli co to?
- Optymalizacja techniczna, czyli co to?
- Orphan Pages, czyli co to?
- Odsyłające domeny, czyli co to?
- Off-Site SEO, czyli co to?
- Okres ważności domeny, czyli co to?
- Omnichannel, czyli co to?
- On-Site SEO, czyli co to?
- Opera (przeglądarka), czyli co to?
- Operatory Google, czyli co to?
- Opinie Google, czyli co to?
- Odrzucone sesje, czyli co to?
- Obniżenie pozycji, czyli co to?
- Ochrona prywatności, czyli co to?
- Odnowienie domen, czyli co to?
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
- Organic traffic – co to jest, definicja
- Optymalizacja pod wyszukiwarki – co to jest, definicja
- Outbound marketing – co to jest, definicja
- Open Source – co to jest, definicja
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
-
p
- Public relations, czyli co to?
- Proxy, czyli co to?
- PrestaShop, czyli co to?
- Promocja strony internetowej, czyli co to?
- Pozycjonowanie lokalne, czyli co to?
- Profil linków, czyli co to?
- PPS, czyli co to?
- Prędkość strony, czyli co to?
- Presell Pages, czyli co to?
- Przeglądarka internetowa, czyli co to?
- PPA (Pay Per Action), czyli co to?
- PPL, czyli co to?
- Psychologia marketingu, czyli co to?
- Przyjazny adres URL, czyli co to?
- Psychologia reklamy, czyli co to?
- Python, czyli co to?
- PWA, czyli co to?
- Powracający użytkownicy, czyli kto to?
- Porzucony koszyk, czyli co to?
- Podcast, czyli co to?
- Plik .htaccess, czyli co to?
- Planer Słów Kluczowych, czyli co to?
- Pillar page, czyli co to?
- Piksel Facebook, czyli co to?
- PHP, czyli co to?
- Phantom Google, czyli co to?
- Personal Brand, czyli co to?
- PostgreSQL, czyli co to?
- Page Authority, czyli co to?
- Permission Marketing, czyli co to?
- People Also Ask, czyli co to?
- Performance Max, czyli co to?
- Penalizacja, czyli co to?
- Payday loan, czyli co to?
- Partnerzy Google, czyli kto to?
- Paragraf 31, czyli co to?
- Pamięć cache, czyli co to?
- Paginacja, czyli co to?
- Paid Search, czyli co to?
- PageSpeed Insights, czyli co to?
- SEA (Search Engine Advertising) – co to jest, definicja
- Page rank – co to jest, definicja
- PPC (ang. Pay Per Click) – co to jest, definicja
- Przekierowanie 302 – co to jest, definicja
- Przekierowanie 301 – co to jest, definicja
- Personalizacja wyników wyszukiwania – co to jest, definicja
- Partial match anchor – co to jest, definicja
- Presell pages – co to jest, definicja
- Pingwin Google – co to jest, definicja
- Pingowanie – co to jest, definicja