fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Lejek sprzedażowy, czyli co to?

Na czym polega Lejek sprzedażowy?

Definicja

Lejek sprzedażowy zwany też zakupowym lub marketingowym to model działania, który ilustruje proces, przez który potencjalny klient przechodzi od momentu poznania marki do dokonania zakupu. Składa się on z kilku etapów, a każdy z nich zawęża grupę docelową klientów.

3 ciekawostki o lejku sprzedażowym

1. Etapy lejka sprzedażowego

Lejek może mieć różną formę oraz składać się z kilku kroków. Najpopularniejszy model lejka to ten składający się z 4 etapów. Są to kolejno:

  • zdobycie uwagi potencjalnego klienta i budowanie świadomości,
  • budowanie zainteresowania oraz pozyskanie leadów,
  • wzbudzenie pożądania oraz ocena pozyskanych leadów,
  • sprzedaż oraz budowanie lojalności.

W pierwszym etapie kluczowe jest wzbudzenie zainteresowania produktem lub usługą. W tym celu wykorzystuje się content marketing, czy techniki SEO. W drugim etapie znajdują się użytkownicy, którzy w jakiś sposób wykazali zainteresowanie ofertą i stroną www. Ważne jest, aby w tym momencie rozbudzić zainteresowanie oraz zatrzymać potencjalnego klienta na dłużej. Dlatego też jest to etap, w którym prezentuje się usługę bądź produkt poprzez przekierowanie na podstronę sprzedażową. Trzeci etap polega na wzbudzeniu u potencjalnego klienta pożądania posiadania danego produktu lub skorzystania z usługi. Pogrupowanie leadów pozwala na skuteczne sfinalizowanie zakupu dzięki dostosowanym działaniom marketingu. Ostatni etap to sprzedaż oraz działania posprzedażowe, które sprawią, że klient wróci i ponownie skorzysta z oferty.

2. Jak zdobywać uwagę klientów?

Górna część lejka, czyli zdobywanie uwagi klientów jest bardzo istotna. Im więcej leadów zostanie zdobytych, tym szanse, że duża liczba potencjalnych klientów skorzysta z oferty, się zwiększa. Aby zwrócić uwagę użytkowników Internetu na daną markę, można wykorzystać:

  • social media,
  • udział w targach branżowych,
  • darmowe webinary.

Z kolei, gdy użytkownik trafi do środkowej części lejka, czyli wykaże zainteresowanie ofertą, w celu zatrzymania go i zachęcenia do zakupu można posiłkować się proponowaniem atrakcyjnego rabatu na pierwsze zakupy, prezentacją produktów powiązanych oraz w zamian za podanie adresu mailowego oferować dodatkowe informacje odnośnie usługi lub towaru.

3. Korzyści lejka sprzedażowego

Posiłkując się modelem lejka sprzedażowego można skutecznie pozyskiwać klientów. Jest to możliwe ze względu na to, że tworzy się strategię działania, precyzyjnie określa grupę docelową oraz dostosowuje do niej rodzaj komunikacji i przekazu. Dodatkowo lejek sprzedażowy pozwala zrozumieć mechanizm postępowania klientów oraz wskazuje błędy w pracy sklepu internetowego, które wpływają na brak decyzji o zakupie.