fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Kanibalizacja słów kluczowych, czyli co to?

Na czym polega Kanibalizacja słów kluczowych?

Definicja

Kanibalizacja słów kluczowych to negatywne zjawisko, które polega na tym, że jedna witryna zoptymalizowała pod jedno słowo kluczowe dwie lub więcej podstron. Takie działanie jest niepożądane oraz negatywne pod względem SEO.

3 ciekawostki o kanibalizacji słów kluczowych

1. Wpływ kanibalizacji słów kluczowych na stronę www

Jako że kanibalizacja słów kluczowych nie jest pożądanym zjawiskiem, niesie ze sobą negatywne konsekwencje. Przede wszystkim, przez takie działanie ruch na stronie może zostać zmniejszony. Wszystko ze względu na to, że kanibalizacja słów kluczowych wpływa na współczynnik klikalności. Jest to spowodowane tym, że mniej znacząca podstrona może być wyświetlana na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, zamiast podstrona, która przynosi duży zysk.

2. Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych

Do najczęstszych przyczyn kanibalizacji zalicza się fakt posiadania kilku zaindeksowanych witryn o podobnej lub identycznej tematyce. Dodatkowo do innych przyczyn tego zjawiska zalicza się:

  • tworzenie podstron o bardzo zbliżonej tematyce,
  • wykorzystanie tego samego anchor textu przy linkowaniu różnych stron,
  • podobne kategorie produktowe,
  • rozbudowane strony o wąskim obszarze tematycznym,
  • brak przemyślanych meta tagów.

Dodatkowo do przyczyn zjawiska kanibalizacji słów kluczowych zalicza się także nieprawidłowo ustawione meta tagi robots.

3. Jak unikać kanibalizacji słów kluczowych?

Aby uniknąć niepożądanej kanibalizacji słów kluczowych, warto wykorzystywać takie metody, jak:

  •  zablokowanie indeksowania duplikatów,
  • zastosowanie przekierowania 301,
  • dokładna analiza i reorganizacja strony,
  • połączenie lub usunięcie pokrywających się treści w ramach jednej witryny,
  • stworzenie nowych metadanych.

Ponadto odpowiednie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne także pozwoli ograniczyć zjawisko kanibalizacji słów kluczowych.