fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Mapy ciepła, czyli co to?

Na czym polegają Mapy ciepła?

Definicja

Mapy ciepła to jedna z technik, która pozwala na graficzne przedstawienie najważniejszych informacji o zachowaniach użytkowników odwiedzających konkretną stronę internetową. Do oznaczania poszczególnych zachowań i popularnych podstron często odwiedzanych wykorzystuje się określone kolory.

3 ciekawostki o mapach ciepła

Symbolika kolorów

W celu oznaczenia, która podstrona lub element danej strony internetowej cieszy się największą popularnością, a który nieco mniejszą, używa się szerokiej gamy kolorów. Jednak można wyróżnić te najczęściej stosowane. Są to:

  • czerwony,
  • odcienie pomarańczowego i żółtego,
  • niebieski i zielony.

Kolor czerwony odzwierciedla najpopularniejsze elementy strony, odcienie pomarańczowego i żółtego symbolizują średnie zainteresowanie obszarem, a niebieski i zielony oznaczają najrzadziej odwiedzane miejsca.

Rodzaje map ciepła

Wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów map ciepła, które odzwierciedlają rodzaj aktywności. Dla przykładu są to:

  • Click Maps,
  • Death Click Maps,
  • Rage Click Maps,
  • Scroll Maps.

Click Maps to mapy, które pokazują wszystkie miejsca odwiedzane przez użytkowników przy pomocy kliknięcia. Death Click Maps to z kolei mapy martwych kliknięć, czyli te, które przedstawiają kliknięcia we wszystkie elementy, które nie posiadają istotnej funkcji na stronie. Natomiast Rage Click Maps ukazują tak zwane wściekłe kliknięcia. Są to te, które spowodowały u użytkownika frustrację, czego odzwierciedleniem jest kilka szybkich kliknięć w krótkim czasie. Scroll Maps dotyczą przewijania strony i pozwalają na sprawdzenie, jak głęboko użytkownicy scrollują daną stronę i ilu z nich dociera na jej koniec.

Korzyści stosowania map ciepła

Mapy ciepła dostarczają wielu cennych informacji właścicielom stron internetowych. Przede wszystkim pozwalają na sprawdzenie, czy:

  • strona i jej wszystkie elementy działają poprawnie,
  • użytkownicy docierają do ważnych miejsc strony,
  • użytkownicy łatwo odnajdują linki lub przyciski w sklepie internetowym,
  • uwaga odwiedzających stronę nie jest skupiana na elementach nieistotnych.

Mając taką wiedzę można optymalizować stronę, naprawiać błędy oraz dostosowywać ją do potrzeb użytkowników tak, aby była dla nich w jak największym stopniu przyjazna i intuicyjna.