fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Linki nienaturalne, czyli co to?

Na czym polegają Linki nienaturalne?

Definicja

Za linki nienaturalne uważa się te odnośniki do witryn internetowych, które są podejrzane dla wyszukiwarki Google. Pozyskuje się je zazwyczaj w sposób sztuczny, tylko po to, aby manipulować pozycją w wynikach wyszukiwania. W większości przypadków są słabej jakości i mogą być przyczyną nałożenia przez boty Google kar.

3 ciekawostki o linkach nienaturalnych

Cechy linków nienaturalnych

W dużej mierze linki nienaturalne pochodzą od stron o wątpliwej lub niskiej jakości, a na dodatek nie są powiązane tematycznie z domeną, do której odsyłają. Szczególnie podejrzane dla algorytmów Google są te linki, które:

  • zostały pozyskane w dużej ilości w bardzo krótkim czasie,
  • pozyskiwane są ze spamerskich stron o zupełnie innej tematyce.

Co więcej, gdy duża ilość anchorów posiada frazy kluczowe, tedy też strona jest dla algorytmów podejrzana.

Pozyskiwanie linków nienaturalnych

Istnieje wiele sposobów na pozyskanie nienaturalnych linków. Są one raczej zaliczane do technik Black Hat SEO, czyli niezgodnych z wytycznymi Google dla webmasterów. Najczęściej nienaturalne linki są uzyskiwane z:

  • farmy linków,
  • ukrytych linków,
  • linków spamowych z komentarzy,
  • linków generowanych automatycznie.

Farmy linków to grupy stron, które wzajemnie do siebie linkują, przez co sztucznie zwiększają liczbę linków, które prowadzą do danej witryny. Ukryte linki z kolei są widoczne dla wyszukiwarek, ale dla użytkowników już nie. Natomiast linki spamowe z komentarzy uzyskuje się poprzez zamieszczanie linków do danej strony w komentarzach przykładowo na blogach. Przy czym są one niezgodne z tematyką wpisu lub niewłaściwe. W przypadku linków generowanych automatycznie mamy do czynienia z tworzeniem linków przez specjalne programy.

Konsekwencje stosowania nienaturalnych linków

Ze względu na to, że nienaturalne linki pozyskiwane są z wykorzystaniem niedozwolonych technik SEO, konsekwencje ich stosowania są poważne. Algorytmy Google, a właściwie algorytm Pingwin po wykryciu nienaturalnych linków nakłada na witrynę karę. Obecnie są to trzy rodzaje kar:

  • filtr algorytmiczny,
  • filtr ręczny,
  • ban.

Filtr algorytmiczny nakładany jest przez boty wyszukiwarki na witrynę w momencie wykrycia stosowania niewłaściwych technik SEO. Z kolei filtr ręczny nakładany zostaje przez pracownika Google, który uzna, że strona wykorzystuje nienaturalne linki. Oba te filtry sprawiają, że strona internetowa traci swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Najbardziej surową z kar jest ban. Oznacza on całkowite usunięcie witryny z wyników wyszukiwania.

Spadek ruchu na stronie to oczywiste starty dla właścicieli stron, ponieważ powoduje mniejsze zainteresowanie użytkowników ofertą. To z kolei może prowadzić do znacznego spadku sprzedaży.