Inaczej web directory. Strona internetowa mająca stanowić swego rodzaju przewodnik po zasobach internetowych. Zbiera i kategoryzuje witryny internetowe, najczęściej grupując je tematycznie. Katalog stron jest często wykorzystywany przez pozycjonerów SEO do pozyskiwania wartościowych linków.

Każdy właściciel strony może zgłosić ją do katalogu – zazwyczaj nie musi ona spełniać żadnych wymagań. W Polsce wiele pionierskich katalogów stron zostało przekształconych w portale informacyjne – przykładem może być choćby Onet.pl czy Wirtualna Polska.

Dlaczego warto wykorzystać katalog stron w działaniach SEO?

Umieszczenie swego rodzaju wizytówki w web directory może okazać się przydatne w kontekście pozycjonowania. Użytkownicy raczej nie przeglądają tego rodzaju stron, choć wyjątkiem mogą być branżowe katalogi stron, gromadzące witryny funkcjonujące w ramach jednej niszy.

Umieszczenie linka do strony w katalogu może wpłynąć pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce, jednak nie w każdym przypadku. Linkowanie w SEO katalogach (stworzonych stricte z myślą o pozycjonowaniu) może wywołać odwrotny efekt. Aby link przysłużył się optymalizacji, najlepiej umieszczać stronę w katalogach moderowanych. Wielu pozycjonerów wybiera wyłącznie te tematyczne lub branżowe.