fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Link relevance, czyli co to?

Na czym polega Link relevance?

Definicja

Link relevance, czyli relewancja linków zwrotnych to stopień, w jakim link jest związany z daną treścią, czy też tematyką strony internetowej, na którą prowadzi. Jest to zatem jeden z ważniejszych czynników wpływający na ocenę jakości oraz wiarygodność linku.

3 ciekawostki o link relevance

1. Czynniki wpływające na wartość link relevance

Wartość linka oceniana jest przez algorytmy Google i SEO. Biorą one pod uwagę wiele czynników, które wpływają na ostateczną ocenę. Najważniejsze z nich to:

  • jakość strony źródłowej,
  • kontekst strony, na której umieszczony jest link,
  • tekst kotwicy – Anchor text,
  • liczba i jakość linków prowadzących do konkretnej strony,
  • naturalność i użyteczność języka użytego do ulokowania linku.

Ważny jest także sam wiek linku. Im jest on starszy, tym lepiej, ponieważ Google traktuje go jako bardziej stabilny. Bezwzględnie trzeba pamiętać o zgodności treści linkowanego materiału z tematyką strony, na której link jest umieszczony. Jest to kluczowy czynnik oceny jakości i relewancji linków przez algorytmy.

2. Sposoby optymalizacji link relevance

Tworzenie, a także optymalizacja link relevance wymaga pewnej znajomości ogólnych zasad SEO oraz opisanych wyżej czynników wpływających na wartość relewancji. Aby skutecznie prowadzić te działania, warto posiłkować się kilkoma sprawdzonymi zasadami. Są to:

  • pozyskiwanie linków – należy tutaj podjąć działania, aby nawiązać relacje z innymi wartościowymi stronami o podobnej tematyce, czy też z influencerami w danej branży,
  • tworzenie wartościowych treści – to one pozwolą przyciągnąć linki, a także odbiorców,
  • sprawdzanie profilu linków – należy regularnie sprawdzać, czy jakość pozyskanych linków nie jest niska i czy pochodzą one z zaufanych źródeł, aby nie narazić się na pogorszenie SEO,
  • unikanie stosowania praktyk Black Hat SEO.

Wszystkie te działania pozwolą maksymalizować korzyści, zwiększać relewancje linków oraz unikać szkodliwych działań.

3. Analiza link relevance

Relewancję linków powinno się regularnie analizować. W tym celu można posłużyć się ogólnodostępnymi narzędziami takimi, jak:

· Ahrefs,

· Semrush,

· Majestic,

· Moz Pro,

· BuzzSumo,

· Google Search Console.

Każde z narzędzi jest skuteczne, jednak skupia swoją uwagę na nieco innych obszarach. Ahrefs to kompleksowe narzędzie do analizy SEO, Semrush pozwala na przegląd profilu linków, czy analizę backlinków, a Majestic specjalizuje się w analizie linków. Z kolei Moz Pro udostępnia informacje o witrynach łączących się z daną stroną, a także o jej autorytecie. Natomiast BuzzSumo przede wszystkim analizuje treści, a Google Search Console dostarcza podstawowych informacji o linkach.