Serwisy skupiające internautów o różnych zainteresowaniach, budujących pewną społeczność, to media społecznościowe. Umożliwiają interakcje i komunikację pomiędzy internautami, tworzenie własnych profili czy udostępnianie treści tekstowych, graficznych oraz audio i video. Stanowią też nowoczesne medium wykorzystywane przez marki do promocji produktów lub usług. Obecność w nich jest obecnie nierozłącznym elementem strategii marketingowej każdego nowoczesnego przedsiębiorstwa, jak i fundacji czy instytucji.

Portal Facebook

Najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie jest obecnie portal Facebook. Założony w 2004 roku przez Marka Zuckerberga skupia ponad 2 miliardy użytkowników z całego globu. Jego zasadniczą częścią jest tzw. oś czasu, na której wyświetlane są posty użytkowników oraz stron (tzw. fanpage). Witryna umożliwia dzielenie się treściami tekstowymi, a także zdjęciami, obrazami, filmami czy animacjami. Stanowi jednocześnie bardzo rozbudowane narzędzie do prowadzenia płatnych kampanii reklamowych.

Aplikacja Instagram

Jedną z najczęściej instalowanych aplikacji na smartfony jest Instagram. Jednocześnie stanowi ona popularne medium społecznościowe ściśle zintegrowane z Facebookiem. Ideą serwisu jest publikowanie zdjęć lub filmów wraz z opisami oraz charakterystycznymi hashtagami (słowami poprzedzonymi znakiem „#” kategoryzującymi daną treść). Pozwala także na geotagowanie, czyli oznaczanie lokalizacji geograficznej, w której wykonano fotografię lub innego rodzaju publikację. Pozwala także na prowadzenie transmisji „na żywo” przy pomocy telefonu.

Serwis YouTube

Witryną, którą również zaliczamy do mediów społecznościowych, jest amerykański serwis YouTube. Pozwala on na publikowanie filmów oraz komentowanie i ocenianie ich. Jego istotą są kanały twórców (nazywanych często „youtuberami”), na których mogą oni udostępniać tworzone przez siebie treści. Oglądanie video jest bezpłatne, jednakże emisja może być przerywana reklamami. Portal pozwala reklamodawcom na tworzenie wideo reklamowych i dystrybuowanie ich do konkretnych grup odbiorców. Możliwe jest też emitowanie transmisji live.

Portal mikroblogowy Twitter

Bazujący na publikowaniu krótkich komunikatów tekstowych opcjonalnie wzbogaconych zdjęciami, infografikami lub filmami Twitter to kolejny serwis należący do mediów społecznościowych. Posty w formie tekstów o ograniczonej długości są zwykle wzbogacone hashtagami i oznaczeniami innych profili. Jego ideą jest budowanie personalnych mikroblogów, jednakże z tej możliwości komunikacji korzystają również marki i instytucje publiczne.

Blogi internetowe

Dzienniki internetowe nazywane również blogami także klasyfikowane są jako media społecznościowe. Stanowią one formę stron internetowych, na których publikowane są głównie wpisy tekstowe opcjonalnie wzbogacone o grafiki, zdjęcia, treści audio i video. Ich twórcy nazywani są blogerami. Osoby, które zgromadziły wokół swojej witryny blogowej duże grono zaangażowanych odbiorców, często są wykorzystywane do współpracy przy promocji marek, produktów i usług.