fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

JSON-LD, czyli co to?

Na czym polega JSON-LD?

Definicja

JSON-LD to skrót od JavaScript Object Notation – Linked Data. Jest to format danych rozszerzonych, który jest obecnie zalecany przez Google. Przyczynia się on do lepszego prezentowania zawartości strony, a także jej zrozumienia przez roboty wyszukiwarki Google.

3 ciekawostki o JSON-LD

1. Wdrażanie JSON-LD na stronę internetową

Aby umieścić dane na stronie w formacie JSON-LD, konieczne jest wykonanie kilku kroków. Przede wszystkim należy:

  • wybrać, które informacje mają zostać przedstawione w formacie JSON-LD,
  •  utworzyć przy pomocy specyfikacji na schema.org odpowiedni skrypt JSON-LD,
  •  umieścić skrypt JSON-LD w sekcji <head> strony HTML,
  •  użyć narzędzi walidacyjnych, aby sprawdzić poprawność sformatowanego skryptu.

Jeżeli wszystkie punkty zostały wykonane, a końcowa walidacja nie wykazała błędów, oznacza to, że wybrane treści będą na stronie przedstawiane w formacie JSON-LD.

2. JSON-LD a działania SEO

Dzięki temu, że dane strukturalne w formacie JSON-LD pomagają wyszukiwarce lepiej zrozumieć zawartość strony, wyniki wyszukiwania są bardziej trafne dla użytkowników. Dodatkowo możliwe jest wdrożenie także rich snippets, które sprawiają, że dany wynik jest bardziej widoczny dla użytkownika, co zwiększa prawdopodobieństwo, że wejdzie on na daną witrynę.

3. Dane strukturalne

Kluczową zasadą w czasie wdrażania JSON-LD, jest dopasowanie danych strukturalnych do rodzaju strony internetowej. Oznacza to, że powinny one odpowiadać tematyce strony, branży, a także oferowanym usługom lub produktom. Przykładem danych strukturalnych jest:

  • FAQ Page – czyli zakładka zawierająca pytania i odpowiedzi,
  •  Local Business – tutaj umieszcza się wizytówkę firmy, dane kontaktowe, czy godziny otwarcia w przypadku firm lokalnych,
  • Article – to znaczniki takie jak daty publikacji lub oceny,
  • Product – rodzaj danych uporządkowanych stosowany przez sklepy internetowe, ponieważ zawierają opis produkt, nazwę, zdjęcie, dostępność, czy opinie.