fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Manipulacja wynikami wyszukiwania, czyli co to?

Na czym polega Manipulacja wynikami wyszukiwania?

Definicja

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest pożądana przez wszystkich właścicieli stron internetowych. Wiąże się bowiem z wieloma korzyściami. Jednak, aby strona była wysoko oceniana przez algorytmy i boty Google, musi spełniać wiele wymagań. Aby to osiągnąć, właściciele witryn decydują się niekiedy na manipulację wynikami wyszukiwania poprzez stosowanie niedozwolonych technik SEO.

2 ciekawostki o manipulacji wyników wyszukiwania

1. Przykłady technik manipulacji wynikami wyszukiwania

Wszystkie z technik manipulacji wynikami wyszukiwania są niedozwolone i zaliczana się je do Black Hat SEO. Wśród tych najbardziej popularnych można wyróżnić:

  • keyword stuffing,
  • farmy linków,
  • ukrywanie linków oraz treści,
  • strony przejściowe.

Keyword stuffing to tak zwane upychanie słów kluczowych. Są to działania polegające na nadmiernym używaniu słów kluczowych w treściach zawartych na stronie w celu poprawy pozycji w rankingu. Z kolei farmy linków to systemy wymiany linków, których celem jest zwiększenie liczby linków prowadzących do danych stron. Częstą praktyką jest także ukrywanie linków oraz treści, aby oszukać boty skanujące strony poprzez ukazywanie im innej treści niż użytkownikom. Natomiast strony przejściowe zwane także doorway pages są tworzone tylko po to, aby przekierować ruch na inną stronę internetową.

2. Konsekwencje manipulacji wynikami wyszukiwania

Algorytmy oraz Googleboty stale analizują strony internetowe. Jeżeli wykryją stosowanie niedozwolonych technik, które manipulują wynikami wyszukiwania w celu polepszenia pozycji w rankingu danej strony, stosowana jest kara. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje:

  • filtr ręczny,
  • filtr algorytmiczny,
  • ban.

Filtr ręczny zostaje nałożony przez pracownika Google, jeżeli uzna on, że strona wykorzystuje techniki Black Hat SEO. Właściciel strony zostanie poinformowany o nałożeniu takiego filtra w panelu Google Search Console. Z kolei filtr algorytmiczny nakładany jest automatycznie przez algorytm wyszukiwarki po wykryciu niedozwolonych technik. W tym wypadku właściciel witryny nie zostanie poinformowany, że taki filtr został nałożony. W obu przypadkach konsekwencją nałożenia filtra jest spadek pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania Google. Natomiast ban to najsurowszy wymiar kary, który polega na całkowitym usunięciu strony www z wyszukiwarki Google, co oznacza, że nie będzie ona w ogóle pojawiać się w wynikach wyszukiwania.