Hashtag – definicja

Pojedyncze słowo, bądź dłuższe wyrażenie zapisane bez użycia spacji i poprzedzone symbolem kratki # określa się mianem „hashtag”.

Znaczniki te są wykorzystywane obecnie w mediach społecznościowych, ze szczególnym naciskiem na serwisy Instagram oraz Twitter.

Służą do kategoryzacji wpisów. Kliknięcie hasztagu powoduje przejście do dedykowanej podstrony, gdzie można znaleźć wszystkie posty związane z danym tematem.

Warto wspomnieć, iż geneza tego rozwiązania ma swoje korzenie w sieciach IRC, gdzie było ono wykorzystywane w podobnym celu (tj. grupowanie tematów i zespołów).

Odpowiedni dobór hashtagów pozwala na dotarcie do osób zainteresowanych konkretną tematyką lub specyficznym zachowaniem, np.:

  • #foodporn zawiera treści związane z jedzeniem sfotografowanym w sposób, dzięki któremu potrawy pobudzają zmysły odbiorcy,
  • #polishgirl skupia fotografie portretowe oraz selfie kobiet pochodzących z Polski,
  • #landscape zrzesza miłośników zapierających dech w piersiach krajobrazów,
  • #nofilter to tag, którego celem jest publikowanie postów zdjęciowych, na które nie zostały nałożone żadne dodatkowe filtry (głównie dotyczy Instagrama),
  • #tbt stanowi skrót od ang. „Throwback Thursday” i służy do publikowania czwartkowych fotografii wykonanych w przeszłości,
  • #firstcoffee jest używany do tagowania zdjęć z pierwszą wypitą danego dnia kawą.

Dobrą praktyką jest dobieranie hasztagów związanych z danym tematem, a jednocześnie bardzo popularnych, co pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Jednocześnie (szczególnie w przypadku zdjęć w portalu Instagram) warto tworzyć własne, unikatowe tagi, które mogą być powiązane z marką lub akcją promocyjną (np. #nazwarestauracji czy #nazwapromocji).

W przypadku lokalnych działalności powinniśmy również zwrócić uwagę na możliwość oznaczania w ten sposób konkretnej lokalizacji, tj. #miasto, #ulica czy #państwo.