Co to jest heatmapa?
Mapa ciepła (ang. heatmap) stanowi zaawansowane technologicznie narzędzie służące do analizowania danych na temat zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową albo korzystających z aplikacji mobilnej.
Badanie pozwala określić, które obszary danej podstrony są najczęściej przeglądane lub klikane przez internautów.
W efekcie powstaje raport, który w formie graficznej przedstawia witrynę z podziałem na strefy zgodnie z założeniem warm-to-cool.
Oznacza to, iż kolorem niebieskim są wyróżnione miejsca wzbudzające najmniejsze zainteresowanie, a czerwonym najbardziej aktywne.
Dlaczego warto korzystać z heatmap (tzw. map ciepła)?
Prawidłowo sporządzona heatmapa (tzw. mapa ciepła) umożliwia określenie krytycznych czynników negatywnie wpływających na aktywność użytkowników, a co za tym idzie, ich skuteczną poprawę. Pozwala również wykryć:
- elementy (nagłówki, grafiki, zdjęcia, banery, przyciski CTA) przyciągające największą i najmniejszą uwagę odbiorców,
- miejsca najrzadziej przeglądane przez osoby odwiedzające nasz serwis,
- niepoprawną implementację wizualną nawigacji strony www,
- wszelkiego rodzaju aspekty związane z UX i UI witryny internetowej.
błędy w strukturze formularzy kontaktowych, zakupowych i służących do zapisu na newsletter,
Szczegółowa analiza zachowań osób, które korzystają z portalu albo e-sklepu pozwala na podniesienie współczynnika konwersji i obniżenie wskaźnika odrzuceń, co realnie i wymiernie przekłada się na wzrost sprzedaży lub pozyskiwanie nowych klientów.
Dzięki niej można dowiedzieć się, gdzie najlepiej umieścić najistotniejsze informacje i elementy Call-To-Action.
Do najpopularniejszych narzędzi tworzących heat-mapy należą:
- Crazy EGG,
- Mouseflow,
- Inspectlet,
- Hotjar.
Dostępne są na licencji komercyjnej, jak i w darmowej na okres próbny.
W przypadku analizowania z ich użyciem mobilnej wersji serwisu mapa ciepła możemy wykryć aspekty, które poprawią responsywność strony.
Istota heatmap a eyetracking, clicktracking i scrolltracking
Pojęcie analizy cieplnej i generowanie heatmap jest często mylone z badaniem znanym pod nazwą eyetrackingu, które polega na śledzeniu kierunku wzroku internauty, do czego wymagane jest użyciem rozbudowanych narzędzi sprzętowych (np. kamer).
Przykład heatmapy:
Heat-mapy są natomiast nierozłącznie związane z metodami badawczymi:
- scrolltracking – polega na testowaniu, dokąd najdalej użytkownicy docierają „scrollując” witrynę,
- clicktracking – jego istotą jest analizowanie, gdzie najczęściej klikają osoby przeglądające naszą stronę internetową,
- attentiontracking – pozwala sprawdzić, które elementy serwisu najbardziej przyciągają uwagę, a co za tym idzie, stanowią najskuteczniejsze CTA.
Badania umożliwiają optymalizację aspektów UX/UI istniejących już portali i wskazanie zakresu ich przebudowy, w celu poprawy skuteczności sprzedażowej i zaangażowania internautów.
Zastosowanie heatmap w content marketingu i SEO
Profesjonalnie stworzone heatmapy pomagają również zwiększyć efektywność działań związanych z content marketingiem oraz pozycjonowaniem SEO.
Wyraźnie przekładają się na podniesienie współczynnika klikalności i czasu pobytu na stronie.
Kompleksowa analiza umożliwia określenie, gdzie najlepiej umieścić linki wewnętrzne i wychodzące, a także jaka ilość treści na kolejnych podstronach będzie optymalna.
- GDN (Google Display Network)
- Geolokalizacja google (geotargeting)
- Google Analytics
- Google Merchant Centre (Centrum Sprzedawców Google)
- Google Mobile Speed Update
- Google Moja Firma (Google for Business)
- Search Console (Google Search Console)
- Graf wiedzy
- gTLD
- GTMetrics
- Karty rozszerzone
- Katalog stron
- Keyword density
- Keyword stuffing
- Kliknięcie
- Komenda cache
- Konwersja, Współczynnik konwersji, Optymalizacja Konwersji - co to jest
- KPI – (ang. Key Performance Indicator)