Co to jest heatmapa?

Mapa ciepła (ang. heatmap) stanowi zaawansowane technologicznie narzędzie służące do analizowania danych na temat zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową albo korzystających z aplikacji mobilnej.

Badanie pozwala określić, które obszary danej podstrony są najczęściej przeglądane lub klikane przez internautów.

W efekcie powstaje raport, który w formie graficznej przedstawia witrynę z podziałem na strefy zgodnie z założeniem warm-to-cool.

Oznacza to, iż kolorem niebieskim są wyróżnione miejsca wzbudzające najmniejsze zainteresowanie, a czerwonym najbardziej aktywne.

Dlaczego warto korzystać z heatmap (tzw. map ciepła)?

Prawidłowo sporządzona heatmapa (tzw. mapa ciepła) umożliwia określenie krytycznych czynników negatywnie wpływających na aktywność użytkowników, a co za tym idzie, ich skuteczną poprawę. Pozwala również wykryć:

  • elementy (nagłówki, grafiki, zdjęcia, banery, przyciski CTA) przyciągające największą i najmniejszą uwagę odbiorców,
  • miejsca najrzadziej przeglądane przez osoby odwiedzające nasz serwis,
  • błędy w strukturze formularzy kontaktowych, zakupowych i służących do zapisu na newsletter,

  • niepoprawną implementację wizualną nawigacji strony www,
  • wszelkiego rodzaju aspekty związane z UX i UI witryny internetowej.

Szczegółowa analiza zachowań osób, które korzystają z portalu albo e-sklepu pozwala na podniesienie współczynnika konwersji i obniżenie wskaźnika odrzuceń, co realnie i wymiernie przekłada się na wzrost sprzedaży lub pozyskiwanie nowych klientów.

Dzięki niej można dowiedzieć się, gdzie najlepiej umieścić najistotniejsze informacje i elementy Call-To-Action.

Do najpopularniejszych narzędzi tworzących heat-mapy należą:

  • Crazy EGG,
  • Mouseflow,
  • Inspectlet,
  • Hotjar.

Dostępne są na licencji komercyjnej, jak i w darmowej na okres próbny.

W przypadku analizowania z ich użyciem mobilnej wersji serwisu mapa ciepła możemy wykryć aspekty, które poprawią responsywność strony.

Istota heatmap a eyetracking, clicktracking i scrolltracking

Pojęcie analizy cieplnej i generowanie heatmap jest często mylone z badaniem znanym pod nazwą eyetrackingu, które polega na śledzeniu kierunku wzroku internauty, do czego wymagane jest użyciem rozbudowanych narzędzi sprzętowych (np. kamer).

Przykład heatmapy:

przykład heatmapy

Heat-mapy są natomiast nierozłącznie związane z metodami badawczymi:

  • scrolltracking – polega na testowaniu, dokąd najdalej użytkownicy docierają „scrollując” witrynę,
  • clicktracking – jego istotą jest analizowanie, gdzie najczęściej klikają osoby przeglądające naszą stronę internetową,
  • attentiontracking – pozwala sprawdzić, które elementy serwisu najbardziej przyciągają uwagę, a co za tym idzie, stanowią najskuteczniejsze CTA.

Badania umożliwiają optymalizację aspektów UX/UI istniejących już portali i wskazanie zakresu ich przebudowy, w celu poprawy skuteczności sprzedażowej i zaangażowania internautów.

Zastosowanie heatmap w content marketingu i SEO

Profesjonalnie stworzone heatmapy pomagają również zwiększyć efektywność działań związanych z content marketingiem oraz pozycjonowaniem SEO.

Wyraźnie przekładają się na podniesienie współczynnika klikalności i czasu pobytu na stronie.

Kompleksowa analiza umożliwia określenie, gdzie najlepiej umieścić linki wewnętrzne i wychodzące, a także jaka ilość treści na kolejnych podstronach będzie optymalna.