fbpx

słownik pojęć marketingowych

Grywalizacja, czyli co to?

Na czym polega grywalizacja w marketingu?

Grywalizacja w marketingu

Definicja

Grywalizacja to zjawisko, które wykorzystywane jest głównie w marketingu oraz dziale HR. Jest to technika, która oparta jest o elementy oraz mechanizmy znane z gier zarówno tych planszowych, komputerowych, jak i towarzyskich.

3 ciekawostki o grywalizacji

1. Istota grywalizacji

Głównym celem grywalizacji jest inspirowanie i zachęcanie do działania. Dodatkowo przeniesienie w świat gry może przyczyniać się do rozwoju kreatywności oraz większego zaangażowania. Przykładowe elementy grywalizacji to między innymi:

  • wykonywanie zadań indywidualnie bądź w grupach,
  • rywalizacja między członkami zespołu również indywidualna lub w grupach,
  • zdobywanie punktów, które można wymienić na nagrody,
  • zdobywanie odznak lub medali o charakterze rzeczywistym lub wirtualnym,
  • monitorowanie postępów,
  • zdobywanie kolejnych etapów,
  • tworzenie zestawień i rankingów.

To jedne z popularniejszych elementów niemalże każdej gry, które sprawdzają się w organizacjach. Można wykorzystać ich różnorodność i dopasować do konkretnych potrzeb.

2. Wykorzystanie grywalizacji

Grywalizacja wbrew pozorom ma bardzo szerokie zastosowanie i cieszy się dość dużą popularnością. Przede wszystkim wykorzystywana jest w marketingu i sprzedaży. Jedną z najbardziej popularnych form są wszystkie programy lojalnościowe polegające na zbieraniu pieczątek, punktów, czy też nagród, które można odebrać za zebranie ich określonej puli.

Ponadto często grywalizacja wykorzystywana jest przez osoby aktywne fizycznie, które podejmują wyzwania i stawiają sobie cele do osiągnięcia, jak chociażby ilość wykonanych dziennie kroków, czy też skracanie czasu wykonywania jakiejś serii ćwiczeń.

Techniki grywalizacji wykorzystywane są także w czasie rozmów kwalifikacyjnych i procesu rekrutacji, a także w edukacji, szkoleniach i sprzedaży.

3. Skuteczność grywalizacji

Stosowanie elementów gier w dziedzinach życia przynosi wiele korzyści. Skuteczność grywalizacji wynika z faktu, że gry angażują, relaksują, a także wzbudzają emocje. Przeniesienie tych elementów do obszarów codzienności sprawia, że stają się one bardziej atrakcyjne.