Co to jest e-mail marketing? Definicja

Działania promocyjne w internecie wykorzystujące mailing jako formę komunikacji nazywamy e-mail marketingiem.

Pozwala na prowadzenie bezpośrednich kampanii reklamowych ukierunkowanych do konkretnych grup odbiorców, np. internautów, którzy zapisali się do newslettera.

Umożliwia zatem komunikowanie się w sposób spersonalizowany (z użyciem imienia i sformułowań adekwatnych dla określonej płci), o ile formularz zapisu uwzględnia te informacje.

Poza reklamą wiadomości elektroniczne mogą także służyć do prowadzenia badań marketingowych.

Zalety e-mail marketingu

Nowoczesny e-mail marketing stanowi efektywne narzędzie służące do działań reklamowych, sprzedażowych oraz wizerunkowych, którego wykorzystanie niesie za sobą wiele korzyści.

Najważniejsze zalety e-mail marketingu:

  • Cena – przygotowanie skutecznego maila wymaga pewnego zasobu wiedzy oraz czasu, jednakże samo utrzymanie bazy i korzystanie z rozwiązań pozwalających na wysyłkę wiadomości jest stosunkowo tanie, a koszty pojedynczego mailingu nie przekraczają nawet jednego grosza.
  • Prostota – najprostszy model e-mail marketingu zakłada wykorzystanie jedynie formy tekstowej wraz z ewentualnym formatowaniem (np. pogrubieniem CTA czy linku do strony sprzedażowej). Jeżeli chcemy wzbogacić nasz przekaz o elementy graficzne czy kod HTML, to możemy skorzystać z dostępnych na rynku edytorów.
  • Szybkość – mailing nie wymaga dużo czasu do przygotowania w porównaniu z innymi rodzajami kampanii reklamowych, a jednocześnie pozwala na szybkie dotarcie do bazy adresowej, która może się składać nawet z setek tysięcy maili.
  • Analityka – e-mail marketing stanowi łatwo mierzalną formę promocji. Pomiar danych ilościowych i jakościowych umożliwiają zarówno narzędzia służące do wysyłki, jak i linki z odpowiednimi parametrami śledzone np. poprzez Google Analytics.

Jedną z największych zalet klasycznych maili jest ich naturalność i dwukierunkowość.

W wielu przypadkach odbiorcy mogą odpowiedzieć na wiadomość i prowadzić prywatną konwersację z przedstawicielami naszej firmy.

Pozwala to na stworzenie silniejszej więzi z potencjalnym klientem, niż w przypadku mediów społecznościowych, gdzie dyskusja pod postami jest możliwa, jednakże bierze w niej udział wiele osób.