fbpx

słownik pojęć marketingowych

Geolokalizacja, czyli co to?

Na czym polega geolokalizacja w marketingu?

Geolokalizacja w marketingu

Definicja

Geolokalizacja to technologia zbierająca dane, które pozwalają bardzo precyzyjnie określić aktualną lokalizację geograficzną. Do określenia lokalizacji wykorzystuje się GPS, sieci komórkowe oraz adres IP. Dzięki tej technologii możliwe jest dostarczenie użytkownikom spersonalizowanych informacji odnośnie usług oraz ofert, które są dopasowane pod względem lokalizacji.

3 ciekawostki o geolokalizacji

1. Działanie geolokalizacji

GSP, sieci komórkowe oraz adresy IP i beacony wykorzystywane są do zbierania informacji o lokalizacji w czasie rzeczywistym. GPS, czyli Global Positioning System określa lokalizację na podstawie sygnałów satelitów GPS, z kolei sieci komórkowe uzyskują informację o lokalizacji dzięki stacji bazowej, z którą dane urządzenie jest połączone. Natomiast przy użyciu adresu IP można uzyskać przybliżoną lokalizację przypisaną do danego adresu IP. Ostatnim ze sposobów na uzyskanie położenia geograficznego danej osoby są beacony, czyli małe urządzenia, które emitują sygnał Bluetooth. Umożliwiają one określenie położenie w środku budynków i na obszarach, gdzie sygnał GPS jest słaby.

2. Największe korzyści geolokalizacji

Precyzyjne określanie lokalizacji znalazło bardzo szerokie zastosowanie w marketingu. Pozwala bowiem na:

  • tworzenie spersonalizowanych ofert,
  • lokalne reklamy mobilne,
  • dostarczenie informacji o usługach lokalnych,
  • targetowanie lokalne,
  • zwiększanie zasięgu lokalnego.

Wszystko to sprawia, że reklamy przykładowo restauracji będą wyświetlane w pobliżu aktualnego miejsca, w którym się przebywa. Reklamy będą bardziej spersonalizowane, co zwiększy prawdopodobieństwo, że dany użytkownik skorzysta z usługi bądź oferty produktowej.

3. Przykłady zastosowania geolokalizacji w marketingu

Geolokalizacja wykorzystywana jest na wiele sposobów. Do tych najczęściej wybieranych należą:

  • reklamy lokalne na platformach społecznościowych typu Facebook, Instagram,
  • aplikacje mobilne, które dostarczają swoje usługi na podstawie lokalizacji, jak chociażby nawigacja,
  • kampanie marketingowe w e-commerce,
  • wykorzystanie lokalizacji do dostarczania wyników wyszukiwania w Google dopasowanych do danego obszaru geograficznego.

Ponadto geolokalizacja wykorzystywana jest w mapach Google, Google Moja Firma oraz Google Ads.