fbpx

słownik pojęć marketingowych

Greenwashing, czyli co to?

Na czym polega Greenwashing w marketingu?

Greenwashing w marketingu

Definicja

Greenwashing jest strategią marketingową, której celem jest wywołanie wrażenia u klientów poszukujących produktów ekologicznych lub firm działających zgodnie z zasadami ekologii, że oferowane produkty i usługi są wytwarzane w zgodzie z naturą. Potocznie zjawisko to nazywane jest także ekościemą.

3 ciekawostki o Greenwashing

1. Rodzaje Greenwashingu

Sposobów na to, aby przedsiębiorstwa kreowały swoje usługi lub produkty na te naturalne, jest wiele. Najczęściej stosuje się:

  • ukryte działania – produkt jest przedstawiany jako zgodny z zasadami ochrony środowiska, a jednocześnie nie prezentuje się całego cyklu jego życia,
  • brak precyzyjnych informacji – stosowanie zwrotów ogólnikowych w opisach produktów i posługiwanie się zwrotami mylnie sugerującymi naturalność produktu,
  • zawieranie informacji bez poparcia w faktach i źródłach – konsument nie jest w stanie sprawdzić autentyczności treści przykładowo ulotki produktu.

Jest to tylko kilka przykładów, ponieważ Greenwashing wykorzystuje jeszcze wiele innych, kreatywnych metod na przedstawianie produktów i usług jako ekologiczne, mimo że nie jest to do końca zgodne z prawdą.

2. Jak rozpoznać Greenwashing?

Strategia marketingowa Greenwashing może skutecznie ukrywać prawdę i przekonywać do ekologicznej działalności danego przedsiębiorstwa. Popularne działania Greenwashingu można rozpoznać między innymi po tym, że:

  • reklama lub opis produktu brzmi zbyt dobrze, idealnie, a nawet jest mocno naciągany,
  • informacji zawartych przykładowo na opakowaniu nie można zweryfikować – firma deklaruje działania proekologiczne, jednak nie można znaleźć na ten temat żadnego potwierdzenia,
  • firma nie była wcześniej znana z działań ekologicznych, a promuje się na pioniera w tej kwestii.

Świadomość tego, że Greenwashing istnieje oraz jak wygląda, pozwala na zwrócenie większej uwagi na produkty i usługi oraz zmniejszenie ryzyka złego wyboru.

3. Słownictwo używane w Greenwashingu

Specjaliści od marketingu stosują wiele słów i określeń, które mają trafić do odbiorców i przekonać o naturalności produktów. Najczęściej spotkać się można z takimi słowami, jak:

  • przyjazny środowisku,
  • naturalny,
  • organiczny,
  • zielony,· Eco & Bio.