fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Interfejs użytkownika, czyli co to?

Na czym polega Interfejs użytkownika?

Definicja

Interfejs użytkownika, czyli UI, to przestrzeń, w której następuje interakcja pomiędzy użytkownikiem a urządzeniem. Może to być komputer, telefon, tablet bądź strona internetowa, czy aplikacja. Dzięki interfejsowi użytkownika możliwa jest prosta komunikacja z systemem operacyjnym urządzenia.

3 ciekawostki o interfejsie użytkownika

1. Rodzaje interfejsów użytkownika

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje interfejsu użytkownika. Jest to:

  • interfejs tekstowy,
  •  interfejs graficzny.

W przypadku pierwszej opcji interfejs prezentowany jest w formie tekstu. Jest on ograniczony w większości przypadków do 80 kolumn znaków ASCII, które ułożone są w 25 liniach. Możliwa jest komunikacja za pośrednictwem wiersza poleceń lub trybu pseudograficznego. Z kolei w interfejsie graficznym komunikacja odbywa się przy użyciu urządzenia wskazującego. Może to być myszka lub wskaźnik dotykowy, a także pióro świetlne. Przykładowo, dzięki myszce, wybiera się na ekranie urządzenia polecenie.

2. Jak projektować interfejs użytkownika?

Odpowiednio zaprojektowany interfejs użytkownika rozumie i odpowiada na potrzeby użytkowników. Dlatego też podczas jego tworzenia powinno kierować się kilkoma zasadami. Są to:

  • intuicyjność – interfejs powinien być prosty, aby użytkownicy szybko znajdowali potrzebne funkcje,
  • spójność – poszczególne elementy interfejsu dobrze by były do siebie podobne i utrzymane w jednym stylu,
  • ograniczona liczba kliknięć – dobrze zaprojektowany interfejs zmniejsza ilość kliknięć oraz działań, które są konieczne do wykonania przez użytkownika konkretnej akcji,
  • estetyka – wygląd interfejsu powinien być atrakcyjny wizualnie,
  •  jasność – wszelkie komunikaty, instrukcje oraz etykiety powinny być przejrzyste i nie sprawiać trudności w zrozumieniu.

Projektanci powinni kierować się powyższymi zasadami, co zagwarantuje efektywny i przyjazny interfejs użytkownika.

3. Interfejs użytkownika a marketing

Warto mieć na uwadze, że interfejs użytkownika ma duże znaczenie dla marketingu. Wszystko ze względu na to, że odpowiednio zaprojektowany daje takie korzyści, jak:

  • zachęcenie użytkowników do dłuższego pozostania na danej stronie internetowej, czy skorzystania z produktu lub usługi,
  •  zwiększenie konwersji sprzedaży,
  • efektywne śledzenie i analiza danych,
  • personalizacja treści.

To z kolei przekłada się na lepsze wyniki działań marketingowych oraz kampanii reklamowych.