fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Guest blogging, czyli co to?

Na czym polega Guest blogging?

Definicja

Guest blogging w swobodnym tłumaczeniu oznacza tworzenie i publikowanie własnych treści na obcych witrynach w postaci gościnnych wpisów. Mimo że brzmi to dość kontrowersyjnie, takie działania są popularne i stosowane wśród wielu firm.

3 ciekawostki o Guest blogging

1. Zasadność korzystania z Guest bloggingu

Celem tworzenia wpisów na zewnętrzne portale jest przede wszystkim wsparcie pozycjonowania strony internetowej, a także budowanie świadomości marki. Co więcej, pisanie i udostępnianie dobrych jakościowo artykułów lub poradników jest doskonałą formą reklamy oraz wykreowania się na specjalistę z danej branży. Może to być także pewnego rodzaju wizytówka firmy dla potencjalnych klientów. Dzięki Guest blogging można dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży produktów lub usług.

2. Opłaty za Guest blogging

Sposób rozliczania za gościnne wpisy może być bardzo różnorodny. Do tych najczęściej stosowanych zalicza się:

  • wpis za wpis – w tym modelu obie firmy piszą na blogi zewnętrze, a oba artykuły publikowane są w tym samym czasie lub innym, ale konkretnie ustalonym,
  • wartościowy content – jedna ze stron udostępnia powierzchnię blogową, na której zostanie opublikowany wpis, a druga dostarcza ciekawy, wartościowy i merytoryczny tekst,
  • artykuł za reklamę – jedna ze stron dostarcza wartościowy content na bloga, podczas gdy druga udostępnia go na blogu, w newsletterze, czy mediach społecznościowych.
  • artykuł i reklama – w ramach wynagrodzenia za przestrzeń do publikacji artykułu, firma zlecająca Guest blogging dodatkowo promuje ten artykuł przykładowo w mediach społecznościowych.

Każda z tych metod może dawać korzyści obu stronom, czyli zarówno firmie decydującej się na wpis zewnętrznym jak i właścicielowi witryny internetowej, na którym zostanie on opublikowany.

3. Jak zacząć Guest blogging?

Przede wszystkim pierwszym krokiem jest znalezienie bloga, który tematyką będzie odpowiadał oferowanym przez firmę usługom bądź produktom. Następnie warto sprawdzić, jakiego wpisu brakuje na takim blogu i znaleźć kontakt do redakcji. W wiadomości można zaproponować współpracę, podać model rozliczenia, czy przedstawić korzyści, jakie zyska właściciel bloga.