fbpx

słownik pojęćmarketingowych

GTIN, czyli co to?

Na czym polega GTIN?

GTIN w marketingu

Definicja

GTIN to skrót od Globalnego numeru Jednostki Handlowej. Numer ten służy do identyfikacji jednostek handlowych. Jest wykorzystywany na całym świecie i posiada formę unikalnego kodu usługi lub wyrobu, które są przedmiotem handlu. Dzięki GTIN możliwy jest szybki dostęp do informacji takich, jak cena, czy stan magazynowy produktu.

3 ciekawostki o GTIN

Wygląd kodu GTIN

Kody GTIN składają się z kilku cyfr oraz prefiksu GS1 firmy. Dla tych zarejestrowanych w Polsce numer będzie zawsze zaczynać się od cyfr 590. Kody GTIN mogą być złożone z 8, 12, 13 lub 14 cyfr. Poszczególne cyfry i ich ilość w GTIN nie są przypadkowe. Składa się on bowiem:

  • z jednej cyfry, która pokazuje poziom pakowania,
  • od 1 do 3 cyfr oznaczających kod kraju,
  • od 4 do 7 cyfr oznaczających kod firmy,
  • od 2 do 5 cyfr, które są kodem produktu,
  • z jednej cyfry kontrolnej.

Co jest również istotne, wygląd kodu GTIN w poszczególnych krajach będzie się różnić właśnie długością i ilością cyfr.

Aktualizowanie kodu GTIN

W przypadku jakichkolwiek zmian w produkcie koniecznie jest uaktualnienie kodu GTIN. Dotyczy to zarówno sytuacji zmniejszenia, jak i zwiększenia pojemności opakowania, zmiany opakowania, czy też dodania lub usunięcia certyfikatu. Aktualizacja wymagana jest także w przypadku akcji promocyjnych i sezonowych opakowań oraz multipaków. Wyjątkiem jest jedynie opcja, gdy promocja ma zastosowanie na całym rynku, na którym funkcjonuje firma.

Rodzaje GTIN

Wygląd i długość kodu uzależniona jest od jego rodzaju. Istnieje podział na typy GTIN, które obejmują:

  • ISBN – międzynarodowy standardowy numer książki,
  • UPC – uniwersalny kod produktu,
  • EAN – europejski numer artykułu,
  • JAN – japoński numer artykułu.

Wyróżnia się także podstawowe kody GTIN, które są obecnie w użyciu. Są to:

  • GTIN-8 – stosowane w przypadku kodów kreskowych EAN-8,
  • GTIN-12 – używane do kodów kreskowych UPC,
  • GTIN-13 – wykorzystywane w przypadku kodów kreskowych ISBN, JAN i EAN-13,
  • GTIN-14 – używany jest w przypadku wielopaków oraz opakowań hurtowych.

Wszystkie kody GTIN niezależnie od długości mają bardzo podobną strukturę. Kolejne cyfry oznaczają prefiks firmy, odnośnik pozycji, a następnie cyfrę kontrolną. W kodzie GTIN-14 dodatkowo znajduje się wskaźnik opakowania.