fbpx

słownik pojęć marketingowych

Google Caffeine (Caffeine), czyli co to?

Na czym polega Google Caffeine?

golab w marketingu

Definicja

Caffeine to zmiana algorytmu Google, która miała miejsce w 2010 roku. Była to kluczowa aktualizacja dotycząca szybkości indeksowania stron internetowych. Dzięki niej indeksowanie stron odbywa się szybciej niż w przypadku poprzedniego systemu, a dodatkowo poprawiła się jakość wyników wyszukiwania.

3 ciekawostki o Google Caffeine

1. Wprowadzone zmiany

Najważniejszą zmianą w ramach aktualizacji Google Caffeine była rezygnacja z indeksowania warstwowego, czyli takiego, w którym część treści indeksowana jest szybciej od pozostałych. W zamian wdrożono indeksowanie treści przez większą liczbę robotów Google, co oznacza, że niektóre z robotów Google indeksują stronę, a pozostałe szukają zmian na witrynie internetowej.

2. Dlaczego wprowadzono Google Caffeine?

System indeksujący, który działał do momentu wprowadzenia Google Caffeine był nieco przestarzały. Powstał on w 1999 roku, jednak na przestrzeni tej dekady przybyło praktycznie sto razy więcej witryn internetowych oraz liczba samych użytkowników wzrosła do 1,8 miliarda. Było to przyczyną braku wydajności poprzedniego systemu indeksującego i impulsem do stworzenia Google Caffeine. Dla niektórych webmasterów aktualizacja ta uważana jest nie tyle za samą aktualizację, a nawet za kompleksową przebudowę dotychczas funkcjonującego systemu.

3. Wady i zalety Google Caffeine

Jedną z ważniejszych zalet Google Caffeine jest to, że gromadzi ono dane, a następnie je indeksuje w zaledwie kilka sekund. Jest to bardzo imponujący wynik, który przekłada się na jakość korzystania z wyszukiwarki. Co więcej, nowy system pozwala na dostęp do najbardziej aktualnych informacji, a także został opracowany z myślą o przyszłych zmianach i rozwoju nowej technologii.

Z kolei do głównych wad nowej aktualizacji systemu można zaliczyć to, że indeksowanie zużywa dużo transferu przez roboty indeksujące. Jednak jest na to rozwiązanie, ponieważ można ustalić limit wizyt Google botów.