fbpx

słownik pojęć marketingowych

First Contentful Paint (FCP), czyli co to?

Na czym polega first contentful paint(FCP) w marketingu?

fcp w marketingu

Definicja

FCP to wskaźnik określający czas załadowania pierwszego elementu na danej stronie internetowej po tym, jak użytkownik ją otworzył. Elementem tym może być zarówno grafika, jak i blok tekstu. Inaczej mówiąc jest to czas, jaki upłynie od momentu wejścia użytkownika na daną stronę www i podjęcia przez niego interakcji. Parametr FCP ma ogromne znaczenie dla pierwszego wrażenia w kontakcie użytkowników ze stroną. Im większą ma wartość, tym dłuższy czas oczekiwania na załadowanie się treści, co z kolei może zniechęcić przeglądających do pozostania na witrynie.

3 ciekawostki o FCP

1. Pomiar FCP

Wartość wskaźnika można zmierzyć przy pomocy kilku narzędzi. Przykładem często wybieranych są:

  • Google PageSpeed Insights,
  • Google Lighthouse,
  • Chrome DevTools,
  • WebPageTest.

Narzędzia te skrupulatnie analizują czas ładowania strony i dostarczają informacji o FCP oraz innych wskaźników wydajności.

2. Optymalizacja wskaźnika FCP

Każdy właściciel witryny internetowej powinien dążyć do osiągnięcia niskiej wartości wskaźnika FCP. Można to osiągnąć stosując kilka metod dopasowanych do problemów danej strony www. Są to działania takie, jak:

  • optymalizacja zamieszczonych obrazów pod względem wielkości rozmiaru, a także formatu,
  • zminimalizowanie czasu odpowiedzi serwera poprzez optymalizację bazy danych czy też wybranie odpowiedniego dostawcy usług hostingowych,
  • usunięcie kodu JavaScript i CSS – gdy są nieużywane mogą powodować wolniejsze ładowanie strony,
  • kompresja plików HTML, CSS i JavaScript,
  • włączenie buforowania,
  • wykorzystanie techniki lasy loading opóźniającej ładowanie zasobów, które nie są potrzebne w pierwszym momencie wyświetlania strony.

Dzięki wdrożeniu tych praktyk można skutecznie poprawić FCP, co z kolei przyczynia się także do poprawienia pozycji w wyszukiwarce, ale też czynnika konwersji.

3. FCP a ranking Google

Wydajność strony, na którą kluczowy wpływ ma także wskaźnik FCP wpływa na zwiększenie satysfakcji użytkowników, zmniejszenie liczby odrzuceń oraz dłuższy czas pozostania użytkownika na stronie www. Są to informacje ważne dla algorytmów wyszukiwarek, które przyczyniają się do poprawy pozycji rankingu strony.