fbpx

słownik pojęć marketingowych

Google sandbox effect, czyli co to?

Jak działa Google sandbox effect?

EAT w marketingu

Definicja

Google sandbox effect to filtr, który ma za zadanie zablokować osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google przez nowo powstałe strony internetowe. Filtr ten nakładany jest nawet w przypadku witryn o bardzo wartościowych treściach oraz linkowaniu. Google sandbox effect jest tymczasowy, jednak trudno jest określić, jak długo się utrzymuje.

3 ciekawostki o Google sandbox effect

1. Cel filtra Google sandbox effect

Google sandbox effect nie został stworzony, by utrudniać pracę webmasterów, ale z myślą o użytkownikach. Dzięki temu filtrowi jakość wyników wyszukiwania utrzymywana jest stale na wysokim poziomie. Google dba bowiem o to, aby po wpisaniu w pole wyszukiwarki frazy kluczowej, pojawiły się wyniki dopasowane, użyteczne oraz zablokowane zostały witryny internetowe, które stosują niedozwolone przez Google techniki Black Hat SEO.

2. Jakie czynniki wpływają na nałożenie Google sandbox effect?

Google szczegółowo filtruje i analizuje wszystkie strony internetowe. Aby skrócić czas nałożenia filtra Google sandbox effect, warto zadbać o to, by nowa strona www unikała pewnych zachowań. Przede wszystkim Google sandbox effect jest stosowany w przypadku, gdy:

  • strona jest przeoptymalizowana, czyli przykładowo zawiera zbyt dużo treści lub źle dobrane słowa kluczowe,
  • na stornie nie została zawarta wystarczająca ilość treści, co sprawia, że algorytmy Google nie są w stanie określić ich tematyki i użyteczności,
  • domena nie jest wiarygodna,
  • złej jakości linki zwrotne, które utrudniają zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • strona nie jest zaindeksowana.

Unikanie powyższych sytuacji może nie tylko ograniczyć czas nałożonego filtra Google sandbox effect, ale też przyczyni się do ułatwienia optymalizacji SEO.

3. Sprawdzanie, czy Google sandbox effect jest nałożony na stronę www

Wykorzystując narzędzia Google można sprawdzić czy dana strona posiada nałożony filtr Google sandbox effect. Aby to zrobić, skorzystać można z Google Analytics 4 lub Google Search Console, gdzie dostępne są informacje o rozwoju ruchu organicznego czy też zweryfikować pozycje fraz kluczowych.