Skrót od File Transfer Protocol, czyli protokół transferu plików. Jest to zbiór akcji, które muszą zostać przeprowadzone, aby plik został pomyślnie przesłany w Internecie. Należy do protokołów typu klient-serwer – a więc, aby otrzymać pliki, klient (czyli urządzenie czy program komputerowy) musi wysłać prośbę na serwer.
FTP występuje jako protokół aktywny i pasywny. W pierwszym przypadku serwer uczestniczy aktywnie w procesie, utrzymując połączenie, a w drugim – tylko odpowiada na polecenie klienta. Protokół FTP składa się z dwóch kanałów – poleceń i danych.
Do czego stosuje się FTP?
Stosowanie protokołu FTP jest przydatne w przypadku tworzeniu stron internetowych. To właśnie podczas tego procesu konieczne jest wysyłanie dużej ilości plików, od zdjęć i grafik, przez szablony i pliki HTML. Wykorzystanie tego protokołu znacznie usprawnia przesyłanie ich w ramach jednego serwera.
- Cache wyszukiwarki
- Canonical
- CcTLD
- CDN
- Cloaking
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią)
- Content marketing (marketing treści)
- Copywriting
- CR (ang. Conversion Rate)
- Crawler
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania)
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)
- Dane strukturalne
- Data Center
- Depozycjonowanie
- Disavow
- Domain age
- Domain authority
- Doorway page
- Dopasowanie przybliżone
- DSA (ang. Dynamic Search Ads)
- Duplicate Content, zduplikowana treść
- Dynamic content (dynamiczna treść)
- Działania ręczne Google
- GDN (Google Display Network)
- Geolokalizacja google (geotargeting)
- Google Analytics
- Google Merchant Centre (Centrum Sprzedawców Google)
- Google Mobile Speed Update
- Google Moja Firma (Google for Business)
- Search Console (Google Search Console)
- Graf wiedzy
- gTLD
- GTMetrics