fbpx

słownik pojęć marketingowych

FID, czyli co to?

Na czym polega FID w marketingu?

EAT w marketingu

Definicja

FID – First Input Delay to jeden ze sposobów Google na ocenę wydajności witryn internetowych. Jest to także jeden z trzech elementów Core Web Vitals, czyli czynnika rankingowego, który został wprowadzony przez Google w 2021 r. Tłumacząc – FID oznacza opóźnienie przy pierwszym działaniu. Inaczej mówiąc czynnik ten określa czas, jaki upłynie od momentu wejścia użytkownika w interakcję z witryną, do momentu, kiedy przeglądarka może przetworzyć tą interakcję.

3 ciekawostki o FID

1. Pożądana wartość FID

Można się domyśleć, że im niższa wartość First Input Delay, tym lepiej. Oznaczać to będzie bowiem, że witryna szybko odpowiada na interakcję użytkownika. Pożądaną wartością jest czas poniżej 0,1 sekundy. Taki wynik sprawia, że dana strona internetowa jest wydajna oraz użyteczna. Co więcej, niska wartość FID jest nie bez znaczenia dla pozycjonowania.

2. Pomiar FID

Aby uzyskać rzeczywistą wartość czynnika FID, konieczne jest wykonanie pomiarów. Nie należą do najprostszych, ponieważ odnoszą się do interakcji rzeczywistego użytkownika z daną witryną. Do pomiarów używa się między innymi:

  • narzędzi do monitorowania wydajności,
  • rzeczywistych testów użytkowników.

Przykładem narzędzi do monitorowania wydajności są PageSpeed Insights od Google, Lighthouse, ale też narzędzia deweloperskie przeglądarek internetowych. Z kolei rzeczywiste testy użytkowników jak sama nazwa wskazuje to testy przeprowadzane z udziałem prawdziwych użytkowników oraz wykorzystaniem przykładowo Google Analytics.

3. Jak poprawić FID?

Chcąc uzyskać wartość FID na poziomie 0,1 sekundy można podjąć pewne działania, które się do tego przyczynią. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na pierwsze wrażenie. Jeżeli użytkownik wchodząc na stronę napotyka błędy, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że opuści on stronę. Aby zoptymalizować FID można:

  • usunąć niepotrzebne wtyczki,
  • uprościć skrypt,
  • zaktualizować oprogramowanie,
  • wybrać dobry hosting,
  • uporządkować skrypt.

Dodatkowo warto zająć się optymalizacją techniczną strony, czyli dobrać między innymi odpowiedni rozmiar i wagę zdjęć.