fbpx

słownik pojęć marketingowych

Expiring domain, czyli co to?

Na czym polega expiring domain w marketingu?

expiring domain w marketingu

Definicja

Jest to tzw. domena wygasająca, której okres zamówienia zbliża się do końca, a jej właściciel nie przedłużył jeszcze rejestracji na kolejny okres. Z tego powodu dana domena jest bez właściciela. Użytkownicy często śledzą domeny wygasające w nadziei na zdobycie atrakcyjnych lub wartościowych adresów internetowych, które mogą wykupić.

3 ciekawostki, które warto wiedzieć o Expiring domain

1. Z jakich etapów składa się proces wygasania domeny?

W pierwszym etapie firma oferująca usługi rejestracji domen informuje właściciela o zbliżającym się wygaśnięciu domeny. Ostrzeżenie to może zawierać informacje na temat daty wygaśnięcia i instrukcje dotyczące odnowienia rejestracji. Po oficjalnej dacie wygaśnięcia, wiele rejestratorów udostępnia okres grace. W tym czasie właściciel ma możliwość odnowienia domeny bez dodatkowych opłat. Okres grace może trwać kilka dni do kilku tygodni, w zależności od polityki rejestratora. Jeśli domena nadal nie zostanie odnowiona, wchodzi w tzw. okres wykupu, kiedy domena jest nadal zarejestrowana, ale może ją wykupić inny użytkownik.

2. Czy są narzędzia do śledzenia Expiring domain?

Istnieje wiele narzędzi online, które umożliwiają śledzenie domen, w tym także Expiring domain. Należą do nich m.in. Namecheap (popularna platforma do rejestracji domen z narzędziem do śledzenia Expiring domain), DomainTools (oferuje zaawansowane narzędzia do analizy domen), GoDaddy Auctions (popularny rejestrator domen z platformą aukcyjną umożliwiającą licytowanie Expiring domain) czy Droplists (lista domen, które zbliżają się do wygaśnięcia).

3. Czy niektóre Expiring domain są bardziej atrakcyjne od innych?

Domeny, które były używane w przeszłości do prowadzenia istotnych stron internetowych, kampanii marketingowych czy projektów online, często mają autorytet w oczach wyszukiwarek i internautów. Takie domeny mogą być cenne ze względu na swoją historię, co przyczynia się do lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto, jeśli dana domena miała wcześniej ustaloną bazę użytkowników lub charakteryzowała się unikalnymi treściami, może być postrzegana jako atrakcyjny adres dla nowego właściciela.