Afiliacja – co to jest, definicja
Proces, w którym sprzedawca proponuje wykonanie działań marketingowo-sprzedażowych niezależnym partnerom w zamian za prowizję lub inny rodzaj wynagrodzenia za wyniki to marketing afiliacyjny.
Afiliacja coraz częściej przyjmuje formę internetowych programów partnerskich, w których uczestniczą osoby udostępniające spersonalizowane linki kierujące do oferty reklamodawcy.
Każde kliknięcie, którego efektem jest pozytywnie sfinalizowana transakcja, pozwala uzyskać afiliantowi ustalone wcześniej honorarium prowizyjne.
Członkami sieci marketingu afiliacyjnego są zazwyczaj twórcy internetowi, tj. blogerzy, vlogerzy, autorzy podcastów i wszelkiego rodzaju influencerzy.
Wykorzystywany jest jeden z kilku możliwych modeli rozliczeń:
- Pay Per Lead – wynagrodzenie w zamian za zdobycie danych kontaktowych do potencjalnego klienta.
- Pay Per Sale – prowizja od kwoty zakupu danego produktu lub usługi.
- Pay Per Click – opłata za każde kliknięcie linku partnerskiego lub reklamy banerowej.
Profesjonalna afiliacja często wykorzystuje specjalnie przygotowane strony, blogi, a nawet duże portale internetowe stworzone wyłącznie w celu prowadzenia działań sprzedażowych w modelu prowizyjnym.
Zawodowi partnerzy afiliacyjni mogą wykorzystywać różne narzędzia i metody nowoczesnego marketingu internetowego do pozyskania ruchu jak:
- kampanie reklamowe Google i Facebook Ads.
- obecność w porównywarkach cenowych.
- korzystanie z mailingów.
- pozycjonowanie SEO.
- umieszczanie ref-linków na forach dyskusyjnych.
- prowadzenie działań w serwisie YouTube.
Dobrym przykładem działań afiliantów mogą być witryny blogowe z artykułami zawierającymi rankingi najlepszych kont lub lokat bankowych.
Internauci są zainteresowani tego typu wartościowymi zestawieniami, a każda z pozycji na stworzonej liście może zawierać odpowiedni link afiliacyjny.
- Strony, blogi Web 2.0
- SAAS
- Semrush
- Seznam
- Snippet
- Subdomena
- System Wymiany Linków SWL
- SEA - Search Engine Advertising
- Search Engine Reputation
- Search Quality Team
- Site-Wide link
- Spam
- Speed Update
- Supplemental Index
- Ad Network – Sieć reklamowa
- Adres IP
- Adsense
- Adwords
- Afiliacja, Marketing Afiliacyjny
- Aktualizacja algorytmu
- Algorytm Google
- Anchor Text – Kotwica linku
- Architektura informacji
- Artykuł sponsorowany
- Atrybut alt
- Atrybut dofollow
- Audyt strony www - optymalizacja SEO
- Audyt UX
- Ban od Google
- Baner reklamowy
- Bing
- Black Hat SEO
- Błąd 403
- Błąd 404
- Błąd 500
- Blog - co to jest, jak założyć
- Bot
- Bounce Rate
- Branding
- Breadcrumbs
- Brief
- Buyer persona
- Buzz Marketing
- Cache wyszukiwarki
- Canonical
- CcTLD
- CDN
- Cloaking
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią)
- Content marketing (marketing treści)
- Copywriting
- CR (ang. Conversion Rate)
- Crawler
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania)
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)