Afiliacja – co to jest, definicja

Proces, w którym sprzedawca proponuje wykonanie działań marketingowo-sprzedażowych niezależnym partnerom w zamian za prowizję lub inny rodzaj wynagrodzenia za wyniki to marketing afiliacyjny.

Afiliacja coraz częściej przyjmuje formę internetowych programów partnerskich, w których uczestniczą osoby udostępniające spersonalizowane linki kierujące do oferty reklamodawcy.

Każde kliknięcie, którego efektem jest pozytywnie sfinalizowana transakcja, pozwala uzyskać afiliantowi ustalone wcześniej honorarium prowizyjne.

Członkami sieci marketingu afiliacyjnego są zazwyczaj twórcy internetowi, tj. blogerzy, vlogerzy, autorzy podcastów i wszelkiego rodzaju influencerzy.

Wykorzystywany jest jeden z kilku możliwych modeli rozliczeń:

  • Pay Per Lead – wynagrodzenie w zamian za zdobycie danych kontaktowych do potencjalnego klienta.
  • Pay Per Sale – prowizja od kwoty zakupu danego produktu lub usługi.
  • Pay Per Click – opłata za każde kliknięcie linku partnerskiego lub reklamy banerowej.

Profesjonalna afiliacja często wykorzystuje specjalnie przygotowane strony, blogi, a nawet duże portale internetowe stworzone wyłącznie w celu prowadzenia działań sprzedażowych w modelu prowizyjnym.

Zawodowi partnerzy afiliacyjni mogą wykorzystywać różne narzędzia i metody nowoczesnego marketingu internetowego do pozyskania ruchu jak:

  • kampanie reklamowe Google i Facebook Ads.
  • obecność w porównywarkach cenowych.
  • korzystanie z mailingów.
  • pozycjonowanie SEO.
  • umieszczanie ref-linków na forach dyskusyjnych.
  • prowadzenie działań w serwisie YouTube.

Dobrym przykładem działań afiliantów mogą być witryny blogowe z artykułami zawierającymi rankingi najlepszych kont lub lokat bankowych.

Internauci są zainteresowani tego typu wartościowymi zestawieniami, a każda z pozycji na stworzonej liście może zawierać odpowiedni link afiliacyjny.